
Informacje podstawowe
- Jednostka organizacyjna
- Wydział Lekarski
- Kierunek studiów
- Kierunek lekarski
- Poziom kształcenia
- jednolite magisterskie
- Forma studiów
- stacjonarne
- Profil studiów
- ogólnoakademicki
- Dyscypliny
- Nauki medyczne
- Klasyfikacja ISCED
- 0912 Medycyna
- Przedmiot powiązany z badaniami naukowymi
- Tak
- Kod USOS
- Cykl dydaktyczny
- 2019/20
- Rok realizacji
- 2021/22, 2022/23, 2023/24, 2024/25
- Języki wykładowe
- polski
- Blok zajęciowy
- obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
- Obligatoryjność
- obowiązkowy
- Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
- egzamin
- Grupy zajęć standardu
- B. Naukowe podstawy medycyny, C. Nauki przedkliniczne, E. Nauki kliniczne niezabiegowe
Okres
Semestr 5
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
-
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning:
10
ćwiczenia: 60 |
Liczba punktów ECTS
0.0
|
Okres
Semestr 6
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
seminarium:
10
ćwiczenia: 50 |
Liczba punktów ECTS
7.0
|
Okresy
Semestr 7, Semestr 8
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning:
9
seminarium: 24 ćwiczenia: 72 |
Liczba punktów ECTS
8.0
|
Okresy
Semestr 9, Semestr 10
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning:
12
seminarium: 25 ćwiczenia: 75 |
Liczba punktów ECTS
7.0
|
Okresy
Semestr 11, Semestr 12
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
egzamin
Forma prowadzenia i godziny zajęć
ćwiczenia kliniczne:
240
|
Liczba punktów ECTS
16.0
|
Cele kształcenia dla przedmiotu
C1 | Zapoznanie studenta z epidemiologią oraz etiopatogenezą, stratyfikacją ryzyka, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań. |
C2 | Praktyczne przygotowanie do wykonywaniu zawodu lekarza |
C3 | Nabycie umiejętności komunikacji z pacjentem oraz współpracy interdyscyplinarnej z innymi członkami zespołu |
C4 | Interpretacja badań medycznych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa. Prowadzenie dokumentacji medycznej |
Efekty uczenia się dla przedmiotu
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy – Student zna i rozumie: | |||
W1 | rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych | O.W1 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W2 | objawy i przebieg chorób | O.W2 | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W3 | sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych | O.W3 | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W4 | etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach | O.W4 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W5 | metody prowadzenia badań naukowych | O.W5 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W6 | zasady tworzenia baz danych na potrzeby obsługi pacjenta i badań naukowych | B.W48 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W7 | zasady działania i wykorzystania elektronicznego rekordu pacjenta | B.W49 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W8 | zasady prawidłowego żywienia osoby zdrowej i chorej oraz metody oceny stanu odżywienia | B.W50 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W9 | elementy szpitalnego systemu obsługi pacjenta | B.W42 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W10 | wybrane, dostępne w Internecie źródła informacji medycznej ze szczególnym uwzględnieniem chorób o podłożu genetycznym | B.W43 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W11 | rodzaje badań obserwacyjnych i interwencyjnych oraz zasady ich przeprowadzania | B.W35 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W12 | zasady oceny siły i wiarygodności zaleceń w wytycznych postępowania | B.W34 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W13 | podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego | C.W20 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W14 | podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej | C.W21 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W15 | typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji | C.W23 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W16 | definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej | C.W29 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W17 | etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych | C.W30 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W18 | poszczególne grupy środków leczniczych | C.W35 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W19 | główne mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku | C.W36 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W20 | wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków | C.W37 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W21 | podstawowe zasady farmakoterapii | C.W38 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W22 | ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji | C.W39 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W23 | problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej | C.W40 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W24 | podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii ogólnej | C.W43 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W25 | uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób | E.W1 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W26 | przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy | E.W7 | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W27 | wskazania i zasady wykonywania biopsji wątroby i asystuje przy wykonywaniu zabiegu | E.W55 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W28 | procesy: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu | B.W18 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W29 | czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi | B.W21 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W30 | podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów | B.W24 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W31 | związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi | B.W25 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W32 | mechanizm działania hormonów | C.W51 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W33 | konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia | C.W50 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W34 | konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki | C.W15 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W35 | grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć | C.W44 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W36 | objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków | C.W45 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W37 | podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach | C.W46 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W38 | sposoby komputerowego wspomagania decyzji lekarskich ze szczególnym uwzględnieniem techniki ścieżek klinicznych | B.W39 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W39 | morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych | C.W52 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W40 | podstawowe zespoły objawów neurologicznych | E.W13 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W41 | patomechanizmy zaburzeń regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym: układów krążenia, oddechowego moczowego i pokarmowego, układu nerwowego (ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego) | B.W33 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W42 | pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa | E.W30 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W43 | specyficzne schorzenia związane z aktywnością fizyczną i wyczynowym współzawodnictwem, także w sporcie niepełnosprawnych oraz u dziewcząt i kobiet | E.W46 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W44 | zasady żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Opisuje różnicę między dopingiem a wspomaganiem | E.W47 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
W45 | rolę rehabilitacji medycznej i metody w niej stosowane | E.W31 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru |
W46 | podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej | C.W19 | obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru |
Umiejętności – Student potrafi: | |||
U1 | rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego | O.U1 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U2 | rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej | O.U2 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U3 | zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki | O.U3 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U4 | wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki | O.U4 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U5 | planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy | O.U5 | obserwacja pracy studenta |
U6 | inspirować proces uczenia się innych osób | O.U6 | obserwacja pracy studenta |
U7 | komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta | O.U7 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
U8 | komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą | O.U8 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
U9 | krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko | O.U9 | obserwacja pracy studenta |
U10 | korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi | B.U10 | obserwacja pracy studenta |
U11 | ocenić wiarygodność badania klinicznego | B.U18 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U12 | zrozumieć pojęcia opisujące siłę działania danej interwencji w badaniu | B.U19 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U13 | korzystać z symulatorów komputerowych do wspomagania procesu podejmowania decyzji medycznych | B.U27 | obserwacja pracy studenta |
U14 | zabezpieczyć dane kliniczne przed niepowołanym dostępem | B.U29 | obserwacja pracy studenta |
U15 | szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami | C.U18 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U16 | interpretować wyniki badań mikrobiologicznych | C.U10 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U17 | przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | E.U1 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE |
U18 | przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | E.U3 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE |
U19 | oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta | E.U7 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U20 | przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci | E.U12 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U21 | oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta | E.U13 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U22 | rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia | E.U14 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U23 | rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek | E.U15 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U24 | planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne | E.U16 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U25 | przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi | E.U17 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U26 | proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej | E.U18 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U27 | rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze | E.U19 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U28 | kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego | E.U20 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U29 | rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | E.U21 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U30 | dokonywać oceny funkcjonalnej pacjenta z niepełnosprawnością | E.U22 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U31 | interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy | E.U24 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U32 | stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego | E.U25 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U33 | planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi | E.U26 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U34 | kwalifikować pacjenta do szczepień | E.U27 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U35 | pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej | E.U28 | dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta |
U36 | wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchniowej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi | E.U29 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
U37 | asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki | E.U30 | dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta |
U38 | planować konsultacje specjalistyczne | E.U32 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U39 | wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach | E.U33 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U40 | oceniać odleżyny i stosować odpowiednie opatrunki | E.U35 | obserwacja pracy studenta |
U41 | postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę) | E.U36 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
U42 | prowadzić dokumentację medyczną pacjenta | E.U38 | dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta |
U43 | asystować przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego | E.U39 | dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta |
U44 | zaproponować właściwe postępowanie żywieniowe osobom w wieku rozwojowym i dorosłym obciążonym intensywnym wysiłkiem Interpretuje środki zabronione w sporcie. Identyfikuje rodzaje i środki wspomagania | E.U43 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U45 | przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe | E.U6 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
U46 | proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach | E.U23 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U47 | wykonać i zinterpretować antropometryczne pomiary stanu odżywienia, umie zebrać wywiad żywieniowy i dokonać oceny ilościowej i jakościowej spożycia (przy uwzględnieniu suplementów diety) z wykorzystaniem żywieniowego programu komputerowego | B.U17 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U48 | dokonać analizy patofizjologicznej wybranych przypadków klinicznych zgodnie z regułą PBCA (Problem Based Case Analysis) | B.U16 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U49 | interpretować wyniki badań toksykologicznych | C.U19 | egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U50 | monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami | E.U34 | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test |
U51 | rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon | E.U37 | dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta |
U52 | rozpoznawać stan przetrenowania oraz przeciążenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu związane z uprawianiem sportu. Umie zapobiegać oraz postępować w odwodnieniu oraz w zaburzeniach wynikających z wysiłku fizycznego w różnych warunkowych środowiskowych | E.U42 | obserwacja pracy studenta |
U53 | opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania | C.U20 | obserwacja pracy studenta |
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: | |||
K1 | nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | O.K1 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
K2 | kierowania się dobrem pacjenta | O.K2 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
K3 | przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | O.K3 | obserwacja pracy studenta |
K4 | podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | O.K4 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
K5 | dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | O.K5 | obserwacja pracy studenta |
K6 | propagowania zachowań prozdrowotnych | O.K6 | obserwacja pracy studenta |
K7 | korzystania z obiektywnych źródeł informacji | O.K7 | obserwacja pracy studenta |
K8 | formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji | O.K8 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
K9 | wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | O.K9 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
K10 | formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej | O.K10 | obserwacja pracy studenta |
K11 | przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | O.K11 | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta |
Bilans punktów ECTS
Semestr 5
Rodzaje zajęć studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
e-learning | 10 | |
ćwiczenia | 60 | |
przygotowanie do ćwiczeń | 30 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
przygotowanie do egzaminu | 20 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
150
|
|
Liczba godzin kontaktowych |
Liczba godzin
70
|
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
60
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Semestr 6
Rodzaje zajęć studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
seminarium | 10 | |
ćwiczenia | 50 | |
przygotowanie do zajęć | 30 | |
kształcenie samodzielne | 15 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
105
|
|
Liczba godzin kontaktowych |
Liczba godzin
60
|
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
50
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Semestr 7, Semestr 8
Rodzaje zajęć studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
e-learning | 9 | |
seminarium | 24 | |
ćwiczenia | 72 | |
kształcenie samodzielne | 15 | |
przygotowanie do ćwiczeń | 15 | |
analiza przypadków | 10 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
145
|
|
Liczba godzin kontaktowych |
Liczba godzin
105
|
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
82
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Semestr 9, Semestr 10
Rodzaje zajęć studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
e-learning | 12 | |
seminarium | 25 | |
ćwiczenia | 75 | |
przygotowanie do ćwiczeń | 30 | |
analiza przypadków | 20 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
192
|
|
Liczba godzin kontaktowych |
Liczba godzin
112
|
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
95
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Semestr 11, Semestr 12
Rodzaje zajęć studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
ćwiczenia kliniczne | 240 | |
przygotowanie do egzaminu | 50 | |
przygotowanie do zajęć | 40 | |
analiza przypadków | 30 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
przygotowanie do sprawdzianu | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
420
|
|
Liczba godzin kontaktowych |
Liczba godzin
240
|
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym |
Liczba godzin
270
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Treści programowe
Lp. | Treści programowe | Efekty uczenia się dla przedmiotu | Formy prowadzenia zajęć |
1. |
Propedeutyka Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: W trakcie ćwiczeń student poznaje dokładnie zasady przeprowadzania wywiadu lekarskiego z pacjentem dorosłym, typowe objawy podmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, dokładnie metody i zasady badania przedmiotowego, typowe objawy przedmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, podstawowe składowe zapisu EKG oraz najbardziej typowe zapisy patologiczne. E-learning (10 godzin): 1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jako dwie składowe badania lekarskiego. Semestr 5 |
W1, W2, W25, W26, W29, W3, W38, W4, W40, W41, W5, W8, W9, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U29, U3, U31, U32, U33, U36, U37, U38, U4, U42, U45, U47, U48, U5, U52, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, e-learning |
2. |
Kardiologia i angiologia Ćwiczenia: 1. Interpretacja elektrokardiogramu spoczynkowego i badania RTG klatki piersiowej. Seminarium semestr 6 (2 godziny): 1. Czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego. Prewencja pierwotna choroby niedokrwiennej serca. Jak obniżyć ryzyko sercowo-naczyniowe u chorego z cukrzycą? Seminarium semestr 7/8 ( 10 godziny): 1. Wady zastawkowe serca. Fizjologia układu sercowo-naczyniowego: Seminarium semestr 9/10 (9 godzin): 1. Zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w OZW i stabilnych zespołach wieńcowych. Postępowanie z chorym po przebytym zawale serca - prewencja wtórna. Zasady leczenia przeciwpłytkowego i przeciwkrzepliwego, w tym łączenia leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych. Skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych. E-learning semestr 7/8 (4 godzin): E- learning semestr 9/10 (5 godzin): 1. Wytyczne leczenia nadciśnienia tętniczego.
Kardiologia - semestr 6, 7/8, 9/10 Angiologia - semestr: 9/10 |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W28, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W46, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U36, U38, U39, U4, U46, U5, U50, U53, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium, e-learning |
3. |
Pulmunologia W trakcie prowadzonych zajęć z pulmonologii omawiane będą podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia w wybranych stanach chorobowych: Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: Praktyczne zajęcia w oddziale chorób płuc obejmujące badanie podmiotowe i przedmiotowe, ocenę wyników badań obrazowych i laboratoryjnych, prowadzenie diagnostyki różnicowej i poznanie metod leczenia schorzeń układu oddechowego objętych programem nauczania. Zajęcia praktyczne z interpretacji wyników gazometrii, badań czynnościowych płuc i badań obrazowych. Poznanie procedur inwazyjnych z zakresu endoskopii układu oddechowego, punkcji jamy opłucnowej i biopsji opłucnej oraz biopsji igłowej zmian obwodowych przez ścianę klatki piersiowej. Seminaria (4 godziny): Pulmonologia + mikrobiologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (2 godziny): 1. Rak płuca - znaczenie wczesnego rozpoznania. Semestr 7/8 |
W1, W2, W26, W3, W4, U1, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U24, U28, U29, U3, U31, U36, U37, U4, U42, U7, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium, e-learning |
4. |
Gastroenterologia Ćwiczenia: Interpretacja nieprawidłowości w badaniu podmiotowym i przedmiotowym w choroba przewodu pokarmowego, w tym trzustki i wątroby, interpretacja badań laboratoryjnych, endoskopowych, obrazowych (RTG, USG, TK, MR) w rozpoznawaniu chorób przewodu pokarmowego.
Seminaria (4 godziny): Prezentacja najistotniejszych zagadnień klinicznych: Student powinien poznać etiologię, patogenezę, objawy, zasady diagnozowania i postępowania leczniczego w odniesieniu do chorób przewodu pokarmowego z trzustką i wątrobą występujących u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób czynnościowych, zapalnych, przednowotworowych i nowotworowych. Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe, napisać historię choroby i codzienne obserwacje (dekursusy), zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (laboratoryjne, endoskopowe, obrazowe), przeprowadzić różnicowanie, ustalić rozpoznanie i zaplanować leczenie. Student powinien zapoznać się z zasadami wykonywania procedur i zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu diagnostyczno – terapeutycznym w ww. chorobach. Po zakończeniu zajęć student posiada umiejętność rozpoznawania i leczenia chorób przewodu pokarmowego – przełyku, żołądka, dwunastnicy i jelita cienkiego, jelita grubego, wątroby, pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, trzustki. Nabywa umiejętności badania chorego - podmiotowego i przedmiotowego oraz właściwej interpretacji objawów chorób przewodu pokarmowego i wątroby. Umiejętność planowania badań laboratoryjnych, obrazowych, endoskopowych i oceny nieprawidłowości, podstawy profilaktyki chorób przewodu pokarmowego i wątroby, zasady żywienia w tych chorobach i podstawy leczenia. Student przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych, praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych i intymności. Student potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego). Semestr 6 |
W2, W26, W3, W9, U1, U17, U18, U19, U20, U21, U22, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U35, U36, U38, U4, U42, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium |
5. |
Endokrynologia i choroby metaboliczne ENDOKRYNOLOGIA: Ćwiczenia: Choroby podwzgórza i przysadki: Choroby przytarczyc: Choroby nadnerczy: Hiperandrogenemia, hirsutyzm - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie postępowanie lecznicze. Guzy neuroendokrynne - podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze. Zespoły wielogruczołowe: Seminaria (4 godzin) 1. Ostre stany w endokrynologii. E-learning (4 godziny): Choroby tarczycy: Aktualne standardy diagnostyki i leczenia chorób tarczycy: CHOROBY METABOLICZNE: Ćwiczenia: 1. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 1 - diagnostyka i leczenie. Terapia kwasicy ketonowej. Seminaria (4 godziny): 1. Terapia cukrzycy typu 1. Ostre powikłania cukrzycy. E-learning (2 godziny): 1. Podział cukrzycy i kryteria jej rozpoznania. Semestr 9/10 |
W1, W10, W2, W25, W26, W3, W31, W32, W33, W4, W5, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U31, U32, U36, U38, U4, U42, U44, U45, U47, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium, e-learning |
6. |
Nefrologia 1. Laboratoryjne wykładniki chorób nerek: zmiany w badaniu ogólnym moczu, białkomocz, (mikro)albuminuria, krwiomocz, zmiany w badaniach biochemicznych krwi. Ćwiczenia: Student zapoznaje się - podczas zajęć przy łóżku chorego - z praktycznymi zagadnieniami dotyczących pacientów z chorobami nerek i dróg moczowych, w szczególności z chorobami kłębuszków nerkowych, ostrym uszkodzeniem nerek, przewlekłą chorobą nerek, cewkowo-śródmiąższowym zapaleniem nerek, zakażeniami układu moczowego, nowotworami układu moczowego, oraz z problematyką wdrażania i prowadzenia leczenia nerkozastępczego. Seminaria (7 godzin): Nefrologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (1 godzina): 1. Ostre uszkodzenie nerek: diagnostyka i leczenie. Semestr 7/8 |
W1, W12, W13, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U38, U39, U4, U46, U47, U48, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium, e-learning |
7. |
Hematologia Ćwiczenia: 1. Choroby układu krwiotwórczego, w tym: aplazja szpiku, niedokrwistości, granulocytopenia i agranulocytoza, małopłytkowości, skazy krwotoczne, trombolifilie, stany bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzenia krwi w chorobach innych narządów. Seminarium (4 godziny): 1. Anemia. Wykłady e-learning (1 godziny): 1. Problematyka krwiodawstwa i krwiolecznictwa, przeszczepianie szpiku. Semestr 9/10 |
W1, W14, W2, W28, W29, W3, W30, W31, U1, U17, U18, U2, U21, U24, U3, U31, U4, U43, K1, K2, K3, K4, K6, K8 | ćwiczenia, seminarium |
8. |
Reumatologia Ćwiczenia: 1. Badania laboratoryjne w diagnostyce zapalnych chorób narządu ruchu, układowych chorób tkanki łącznej, zapaleń naczyń. Seminarium (4 godziny): 1. Podstawy patofizjologii, epidemiologii, obraz kliniczny, zasady leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów, spondyloartropatii zapalnych. Semestr 6 |
W1, W2, W26, W3, W4, W42, W43, W44, W45, U1, U17, U18, U24, U25, U26, U29, U3, U30, U38, U4, U42, U46, U5, U6, U7, U8, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia, seminarium |
9. |
Alergologia W trakcie prowadzonych zajęć student zapoznaje się z patofizjologią i symptomatologią podstawowych mechanizmów nadwrażliwości, poznaje diagnostykę i leczenie głównych schorzeń alergicznych, w tym alergicznego nieżytu nosa, astmy, atopowego i kontaktowe zapalenia skóry, pokrzywki, alergicznych chorób oczu, obrzęku naczynioruchowego, choroby posurowiczej, reakcji anafilaktycznych, nadwrażliwości na leki i jady owadów błonkoskrzydłych oraz na pokarmy. Poza tym poznaje najważniejsze pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne. Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: 1. Student poznaje typowe objawy podmiotowe i przedmiotowe spotykane w chorobach alergicznych, wykonuje i interpretuje testy skórne punktowe i płatkowe, poznaje zasady immunoterapii alergenowej, interpretuje wyniki badań laboratoryjnych ważnych dla rozpoznania chorób alergicznych, analizuje wyniki badań czynnościowych układu oddechowego. Poza tym poznaje symptomatologię i wyniki badań dodatkowych ważnych przy podejrzeniu i rozpoznaniu pierwotnych niedoborów odporności. Seminarium (3 godziny): Alergologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (2 godziny): 1. Student zapozna się z głównymi mechanizmami nadwrażliwości alergicznej i niealergicznej, pozna przykłady jednostek chorobowych związanych z tymi mechanizmami oraz zalecane testy diagnostyczne. Semestr 7/8 |
W1, W11, W12, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W34, W39, W4, W5, U1, U2, U20, U24, U26, U3, U31, K1, K2, K3, K4, K7, K8 | ćwiczenia, seminarium, e-learning |
10. |
Toksykologia Poznanie czynników toksycznych i określenie negatywnych skutków ich oddziaływania na organizm, nabycie umiejętności diagnozowania i terapii najczęstszych zatruć oraz ich zapobiegania. Ćwiczenia: 1. ZESPOŁY SPECYFICZNYCH OBJAWÓW KLINICZNYCH I USZKODZENIA NARZĄDOWE: zespoły specyficznych objawów klinicznych (toksydromy); cholinergiczny, cholinolityczny, sympatykomimetyczny, zespoły odstawienne. Seminarium (4 godziny): 1. Rola i znaczenie ośrodków informacji toksykologicznej. Semestr 9/10 |
W18, W19, W2, W20, W21, W24, W25, W3, W34, W35, W36, W37, U1, U15, U19, U2, U21, U22, U23, U24, U3, U31, U39, U4, U49, U50, K3, K4, K6, K8 | ćwiczenia, seminarium |
11. |
Praktyczne nauczanie kliniczne Czynne uczestnictwo studentów w pracy zespołów medycznych i opiece nad chorymi mające na celu praktyczne przygotowanie do wykonywania pracy lekarza w zakresie profilaktyki, diagnostyki i postępowania terapeutycznego u pacjentów ze schorzeniami internistycznymi. Zajęcia w poszczególnych jednostkach: 1. Klinika Chorób Wewnętrznych i Medycyny Wsi Wymiar zajęć: 240 h (8 tygodni po 30 h/tydzień) Semestr 11/12 |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W27, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U37, U38, U39, U4, U40, U41, U42, U43, U44, U5, U51, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | ćwiczenia kliniczne |
Informacje rozszerzone
Semestr 5
Metody nauczania :
Analiza przypadków, Ćwiczenia, Demonstracja, Dyskusja, Egzamin OSCE, E-learning, Metoda przypadków, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
e-learning | test wielokrotnego wyboru | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
ćwiczenia | egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego przygotowania do ćwiczeń i seminariów). W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Po 5-tym semestrze wspólne zaliczenie (w formie testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego OSCE-1) z Chorób Wewnętrznych, Pediatrii, Chirurgii, Ginekologii i Położnictwa, oraz Laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Zintegrowany test wielokrotnego wyboru składa się ze 120 pytań, z czego 30 przypada na pytania z chorób wewnętrznych, a ponadto po 30 pytań z zakresu Propedeutyki Pediatrii, Chirurgii i Ginekologii.Egzamin praktyczny OSCE-1 składa się z 13 stacji (3 stacje z wywiadem, 2 z badaniem fizykalnym dorosłych, 1 z EKG, 2 z osłuchiwania serca i płuc,1 pediatryczna, 2 chirurgiczne, 2 ginekologiczne). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz pozytywne zaliczenie 60% z wszystkich stacji OSCE-1, przy czym bezwzględnie muszą być zaliczone 2 stacje z wywiadem. W drugim terminie zaliczenie w formie ustnej jest przeprowadzane przez egzaminatorów wyznaczonych przez koordynatora przedmiotu. |
Semestr 6
Metody nauczania :
Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
seminarium | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
ćwiczenia | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku. Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semestr 7, Semestr 8
Metody nauczania :
Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda problemowa, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Ćwiczenia w ambulatorium przyklinicznym
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
e-learning | egzamin ustny, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne |
seminarium | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
ćwiczenia | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semestr 9, Semestr 10
Metody nauczania :
Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda problemowa, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Ćwiczenia w ambulatorium przyklinicznym, Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe dotyczące rzadkich zespołów chorobowych
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
e-learning | egzamin ustny, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne |
seminarium | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
ćwiczenia | egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semestr 11, Semestr 12
Metody nauczania :
Analiza przypadków, Ćwiczenia kliniczne, Dyskusja, Metoda przypadków, Praca w grupie, Zajęcia typu Problem Based Learning, Zajęcia praktyczne, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Tutoring, Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe dotyczące rzadkich zespołów chorobowych
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
ćwiczenia kliniczne | dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test | Obecność i aktywność na zajęciach (forma oceniania ciągłego) potwierdzona przez Lekarza nadzorującego praktyczne nauczanie kliniczne w danej jednostce w dzienniczku umiejętności praktycznych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 tydzień (na 8-tygodniowy blok zajęć) - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych ,5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa, zaliczenie uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich.Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminu w drugim terminie w formie egzaminu ustnego Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania Dzienniczek umiejętności praktycznych.Złożenie potwierdzenia uzyskania umiejętności praktycznych w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” |
Dodatkowy opis
Ćwiczenia przy łóżku chorego: badanie pacjentów, planowanie i referowanie problemu diagnostycznego, ustalanie badań dodatkowych oraz propozycje terapii poszczególnych jednostek chorobowych.
Wymagania wstępne i dodatkowe
Pozytywny wynik egzaminu i zaliczenia z przedmiotów: Patologia, Wstęp do nauk klinicznych.
Literatura
Obowiązkowa- Interna Szczeklika 2021. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2021
- Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
- Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
- Choroby wewnętrzne, tom 1 i 2, red. Kokot F. Wyd. VIII, PZWL, Warszawa, 2006
- Interna Szczeklika 2020/2021 - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020
- Mikrobiologia. Red.P. Murray, K. Rosenthal, M. Pfaller. (red. tłum. A. Przondo-Mordarska, G. Martirosian, A. Szkaradkiewicz). Wyd. II polskie, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2018
- Diagnostyka bakteriologiczna. Red. E.M. Szewczyk, Wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
- Badania kliniczne. red. Munro J, Edwards Ch. PZWL, Warszawa, 1993
- Rozpoznanie przy łóżku chorego. Mattingly D, Steward Ch. PZWL, Warszawa, 1998
- Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, red. Kokot F, PZWL, Warszawa, 1998
- Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego - aktualne dostępne na stronie: www.cukrzyca.info.pl
- Podstawy hematologii. red. Nowak WS, Skotnicki AB. Wyd. 2, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2011
- Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. https://nadcisnienietetnicze.pl/ptnt/wytyczne_ptnt
- Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278
- Terapia w chorobach reumatycznych. red. Zimmermann-Górska I. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2018
- Zarys toksykologii klinicznej. red. Pach J. Wydawnictwo UJ, Kraków, 2009
- Algorytmy diagnostyczne i lecznicze w praktyce SOR. red. Brongel L. PZWL, Warszawa, 2017
- Najnowsze rekomendacje towarzystw naukowych zalecane do stosowania w praktyce klinicznej, publikowane m.in. w Gastroenterologia Praktyczna, Przegląd Gastroenterologiczny i inne.
- Endokrynologia ogólna i kliniczna Greenspana. Gardner DG, Shoback D. Czelej, Lublin, 2011
- Diabetologia - kompendium. red. Czupryniak L. Termedia, Poznań, 2014
- Cukrzyca typu 1 u osób dorosłych. red. Sieradzki J, Wierusz-Wysocka B. Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2012
- Cukrzyca. red. Sieradzki J. Via Medica, Gdańsk, 2015 i 2019
- Wielka Interna. red. Antczak A, Myśliwiec M, Pruszczyk P. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2020
- Przewodnik antybiotykoterapii szpitalnej. Red. D. Dzierżanowska D. Wyd. II, Alfa-medica press, Bilsko-Biała, 2016
- Antybiotykoterapia praktyczna. Red. D. Dzierżanowska: Wyd. VI, Alfa medica press, Bielsko-Biała, 2018
- Mukowiscydoza: choroba wieloukładowa, red. D. Sands, Poznań, Termedia Wydawnictwa Medyczne, 2018.
- Nowotwory klatki piersiowej – praktyczny przewodnik dla lekarzy, red. J. Jassem, M. Krzakowski, Gdańsk, Via Medica, 2018
- Kardiologia: Podręcznik Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, red. Ponikowski P, Hoffman P, Witkowski A, Lipiec P. Via Medica, Gdańsk, 2019
- Reumatologia w Gabinecie Lekarza POZ, Marzena Olesińska , PZWL 2019, Kraków 2019
- Czasopismo – Reumatologia/Rheumatology wydawnictwo: TERMEDIA, https://www.termedia.pl/Czasopismo/Reumatologia-18