pl en
pl
Choroby wewnętrzne
Karta opisu przedmiotu

Informacje podstawowe

Jednostka organizacyjna
Wydział Lekarski
Kierunek studiów
Kierunek lekarski
Poziom kształcenia
jednolite magisterskie
Forma studiów
stacjonarne
Profil studiów
ogólnoakademicki
Dyscypliny
Nauki medyczne
Klasyfikacja ISCED
0912 Medycyna
Przedmiot powiązany z badaniami naukowymi
Tak
Kod USOS
Cykl dydaktyczny
2019/20
Rok realizacji
2021/22, 2022/23, 2023/24, 2024/25
Języki wykładowe
polski
Blok zajęciowy
obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
Obligatoryjność
obowiązkowy
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
egzamin
Grupy zajęć standardu
B. Naukowe podstawy medycyny, C. Nauki przedkliniczne, E. Nauki kliniczne niezabiegowe
Koordynator przedmiotu
Tomasz Grodzicki, Andrzej Surdacki, Maciej Małecki, Alicja Hubalewska-Dydejczyk, Krzysztof Sładek, Grażyna Bochenek, Wojciech Płazak, Tomasz Sacha, Tomasz Mach, Piotr Hydzik, Mariusz Korkosz, Marek Rajzer, Katarzyna Krzanowska
Prowadzący zajęcia
Pełna lista prowadzących dostępna na stronie usosweb.uj.edu.pl w zakładce Katalog → Przedmioty.
Okres
Semestr 5
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
-
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning: 10
ćwiczenia: 60
Liczba punktów ECTS
0.0
Okres
Semestr 6
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
seminarium: 10
ćwiczenia: 50
Liczba punktów ECTS
7.0
Okresy
Semestr 7, Semestr 8
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning: 9
seminarium: 24
ćwiczenia: 72
Liczba punktów ECTS
8.0
Okresy
Semestr 9, Semestr 10
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie
Forma prowadzenia i godziny zajęć
e-learning: 12
seminarium: 25
ćwiczenia: 75
Liczba punktów ECTS
7.0
Okresy
Semestr 11, Semestr 12
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
egzamin
Forma prowadzenia i godziny zajęć
ćwiczenia kliniczne: 240
Liczba punktów ECTS
16.0

Cele kształcenia dla przedmiotu

C1 Zapoznanie studenta z epidemiologią oraz etiopatogenezą, stratyfikacją ryzyka, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań.
C2 Praktyczne przygotowanie do wykonywaniu zawodu lekarza
C3 Nabycie umiejętności komunikacji z pacjentem oraz współpracy interdyscyplinarnej z innymi członkami zespołu
C4 Interpretacja badań medycznych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa. Prowadzenie dokumentacji medycznej

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy – Student zna i rozumie:
W1 rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych O.W1 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W2 objawy i przebieg chorób O.W2 egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W3 sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych O.W3 egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W4 etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W5 metody prowadzenia badań naukowych O.W5 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W6 zasady tworzenia baz danych na potrzeby obsługi pacjenta i badań naukowych B.W48 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W7 zasady działania i wykorzystania elektronicznego rekordu pacjenta B.W49 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W8 zasady prawidłowego żywienia osoby zdrowej i chorej oraz metody oceny stanu odżywienia B.W50 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W9 elementy szpitalnego systemu obsługi pacjenta B.W42 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W10 wybrane, dostępne w Internecie źródła informacji medycznej ze szczególnym uwzględnieniem chorób o podłożu genetycznym B.W43 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W11 rodzaje badań obserwacyjnych i interwencyjnych oraz zasady ich przeprowadzania B.W35 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W12 zasady oceny siły i wiarygodności zaleceń w wytycznych postępowania B.W34 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W13 podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego C.W20 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W14 podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej C.W21 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W15 typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji C.W23 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W16 definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej C.W29 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W17 etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych C.W30 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W18 poszczególne grupy środków leczniczych C.W35 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W19 główne mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku C.W36 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W20 wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków C.W37 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W21 podstawowe zasady farmakoterapii C.W38 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W22 ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji C.W39 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W23 problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej C.W40 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W24 podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii ogólnej C.W43 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W25 uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W1 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W26 przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy E.W7 egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W27 wskazania i zasady wykonywania biopsji wątroby i asystuje przy wykonywaniu zabiegu E.W55 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W28 procesy: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu B.W18 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W29 czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi B.W21 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W30 podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów B.W24 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W31 związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi B.W25 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W32 mechanizm działania hormonów C.W51 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W33 konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia C.W50 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W34 konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki C.W15 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W35 grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć C.W44 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W36 objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków C.W45 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W37 podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach C.W46 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W38 sposoby komputerowego wspomagania decyzji lekarskich ze szczególnym uwzględnieniem techniki ścieżek klinicznych B.W39 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W39 morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych C.W52 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W40 podstawowe zespoły objawów neurologicznych E.W13 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W41 patomechanizmy zaburzeń regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym: układów krążenia, oddechowego moczowego i pokarmowego, układu nerwowego (ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego) B.W33 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W42 pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa E.W30 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W43 specyficzne schorzenia związane z aktywnością fizyczną i wyczynowym współzawodnictwem, także w sporcie niepełnosprawnych oraz u dziewcząt i kobiet E.W46 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W44 zasady żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Opisuje różnicę między dopingiem a wspomaganiem E.W47 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
W45 rolę rehabilitacji medycznej i metody w niej stosowane E.W31 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test, test wielokrotnego wyboru
W46 podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej C.W19 obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru
Umiejętności – Student potrafi:
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U2 rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej O.U2 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U3 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U4 wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki O.U4 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U5 planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy O.U5 obserwacja pracy studenta
U6 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 obserwacja pracy studenta
U7 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
U8 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
U9 krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko O.U9 obserwacja pracy studenta
U10 korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi B.U10 obserwacja pracy studenta
U11 ocenić wiarygodność badania klinicznego B.U18 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U12 zrozumieć pojęcia opisujące siłę działania danej interwencji w badaniu B.U19 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U13 korzystać z symulatorów komputerowych do wspomagania procesu podejmowania decyzji medycznych B.U27 obserwacja pracy studenta
U14 zabezpieczyć dane kliniczne przed niepowołanym dostępem B.U29 obserwacja pracy studenta
U15 szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami C.U18 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U16 interpretować wyniki badań mikrobiologicznych C.U10 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U17 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U1 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE
U18 przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego E.U3 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE
U19 oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta E.U7 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U20 przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U12 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U21 oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta E.U13 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U22 rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia E.U14 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U23 rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek E.U15 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U24 planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U16 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U25 przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi E.U17 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U26 proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej E.U18 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U27 rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze E.U19 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U28 kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego E.U20 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U29 rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby E.U21 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U30 dokonywać oceny funkcjonalnej pacjenta z niepełnosprawnością E.U22 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U31 interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy E.U24 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U32 stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego E.U25 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U33 planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi E.U26 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U34 kwalifikować pacjenta do szczepień E.U27 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U35 pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej E.U28 dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta
U36 wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchniowej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi E.U29 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
U37 asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki E.U30 dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta
U38 planować konsultacje specjalistyczne E.U32 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U39 wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach E.U33 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U40 oceniać odleżyny i stosować odpowiednie opatrunki E.U35 obserwacja pracy studenta
U41 postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę) E.U36 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
U42 prowadzić dokumentację medyczną pacjenta E.U38 dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta
U43 asystować przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego E.U39 dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta
U44 zaproponować właściwe postępowanie żywieniowe osobom w wieku rozwojowym i dorosłym obciążonym intensywnym wysiłkiem Interpretuje środki zabronione w sporcie. Identyfikuje rodzaje i środki wspomagania E.U43 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U45 przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe E.U6 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
U46 proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach E.U23 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U47 wykonać i zinterpretować antropometryczne pomiary stanu odżywienia, umie zebrać wywiad żywieniowy i dokonać oceny ilościowej i jakościowej spożycia (przy uwzględnieniu suplementów diety) z wykorzystaniem żywieniowego programu komputerowego B.U17 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U48 dokonać analizy patofizjologicznej wybranych przypadków klinicznych zgodnie z regułą PBCA (Problem Based Case Analysis) B.U16 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U49 interpretować wyniki badań toksykologicznych C.U19 egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U50 monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami E.U34 dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test
U51 rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon E.U37 dzienniczek umiejętności praktycznych, obserwacja pracy studenta
U52 rozpoznawać stan przetrenowania oraz przeciążenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu związane z uprawianiem sportu. Umie zapobiegać oraz postępować w odwodnieniu oraz w zaburzeniach wynikających z wysiłku fizycznego w różnych warunkowych środowiskowych E.U42 obserwacja pracy studenta
U53 opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania C.U20 obserwacja pracy studenta
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
K3 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta O.K3 obserwacja pracy studenta
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 obserwacja pracy studenta
K6 propagowania zachowań prozdrowotnych O.K6 obserwacja pracy studenta
K7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji O.K7 obserwacja pracy studenta
K8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji O.K8 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
K9 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta
K10 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej O.K10 obserwacja pracy studenta
K11 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób O.K11 egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta

Bilans punktów ECTS

Semestr 5

Rodzaje zajęć studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
e-learning 10
ćwiczenia 60
przygotowanie do ćwiczeń 30
kształcenie samodzielne 30
przygotowanie do egzaminu 20
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
150
Liczba godzin kontaktowych
Liczba godzin
70
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
60

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Semestr 6

Rodzaje zajęć studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
seminarium 10
ćwiczenia 50
przygotowanie do zajęć 30
kształcenie samodzielne 15
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
105
Liczba godzin kontaktowych
Liczba godzin
60
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
50

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Semestr 7, Semestr 8

Rodzaje zajęć studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
e-learning 9
seminarium 24
ćwiczenia 72
kształcenie samodzielne 15
przygotowanie do ćwiczeń 15
analiza przypadków 10
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
145
Liczba godzin kontaktowych
Liczba godzin
105
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
82

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Semestr 9, Semestr 10

Rodzaje zajęć studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
e-learning 12
seminarium 25
ćwiczenia 75
przygotowanie do ćwiczeń 30
analiza przypadków 20
kształcenie samodzielne 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
192
Liczba godzin kontaktowych
Liczba godzin
112
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
95

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Semestr 11, Semestr 12

Rodzaje zajęć studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
ćwiczenia kliniczne 240
przygotowanie do egzaminu 50
przygotowanie do zajęć 40
analiza przypadków 30
kształcenie samodzielne 30
przygotowanie do sprawdzianu 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
420
Liczba godzin kontaktowych
Liczba godzin
240
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Liczba godzin
270

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Treści programowe

Lp. Treści programowe Efekty uczenia się dla przedmiotu Formy prowadzenia zajęć
1.

Propedeutyka


Ćwiczenia przy łóżku pacjenta:


W trakcie ćwiczeń student poznaje dokładnie zasady przeprowadzania wywiadu lekarskiego z pacjentem dorosłym, typowe objawy podmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, dokładnie metody i zasady badania przedmiotowego, typowe objawy przedmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, podstawowe składowe zapisu EKG oraz najbardziej typowe zapisy patologiczne.


E-learning (10 godzin):


1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jako dwie składowe badania lekarskiego.
2. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu krążenia.
3. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu oddechowego.
4. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu pokarmowego i moczowego.
5. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu dokrewnego, krwiotwórczego i narządu ruchu.


Semestr 5

W1, W2, W25, W26, W29, W3, W38, W4, W40, W41, W5, W8, W9, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U29, U3, U31, U32, U33, U36, U37, U38, U4, U42, U45, U47, U48, U5, U52, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, e-learning
2.

Kardiologia i angiologia


Ćwiczenia:


1. Interpretacja elektrokardiogramu spoczynkowego i badania RTG klatki piersiowej.
2. Nadciśnienie tętnicze: definicja, klasyfikacja, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, stratyfikacji ryzyka i leczenia.
3. Elektrokardiograficzna próba wysiłkowa: wskazania, przeciwwskazania, ograniczenia badania, interpretacja wyniku.
4. Nieinwazyjne badania obrazowe układu krążenia: wskazania, przeciwwskazania, interpretacja wyników.
5. Badania laboratoryjne w diagnostyce chorób układu krążenia i monitorowaniu leczenia, w szczególności markery martwicy mięśniasercowego, peptydy natriuretyczne, D-dimer.
6. Podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia w wybranych stanach chorobowych:
  • choroba niedokrwienna serca - algorytmy postępowania w OZW i stabilnych zespołach wieńcowych;
  • najczęstsze zastawkowe wady serca;
  • choroby wsierdzia, osierdzia i mięśnia sercowego (najczęstsze kardiomiopatie, zapalenie mięśnia serca);
  • niewydolność serca (ostra i przewlekła);
  • nadciśnienie tętnicze (pierwotne i wtórne);
  • nadciśnienie płucne (aktualny podział).
7. Wady zastawkowe serca: przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, kryteria oceny zaawansowania hemodynamicznego, zasady kwalifikacji do operacji kardiochirurgicznych i zabiegów przezskórnych.
8. Kardiomiopatie; zapalenie mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia: przyczyny, objawy kliniczne, zasady rozpoznawania i leczenia. 
9. Angiologia: podstawy patofizjologiczne, etiologia, epidemiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia u chorych z:
  • ostrymi zespołami aortalnymi;
  • chorobami tętnic obwodowych;
  • żylną chorobą zakrzepowo-zatorową.
10. Zasady rozpoznawania i postępowania w najczęstszych zaburzeniach rytmu i przewodzenia:
  • kardiowersja elektryczna i defibrylacja;
  • wskazania do sztucznej stymulacji serca i zabiegów ablacji przezskórnej;
  • prewencja pierwotna i wtórna nagłej śmierci sercowej.
11. Prewencja pierwotna i wtórna choroby niedokrwiennej serca; tradycyjne i nietradycyjne czynniki ryzyka, zasady stratyfikacji ryzyka sercowo-naczyniowego.
12. Zasady leczenia przeciwzakrzepowego i przeciwpłytkowego:
  • skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych;
  • łączenie leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych.
13. Zaburzenia w zakresie układu krążenia u chorych z wybranymi schorzeniami. ogólnoustrojowymi, w tym z:
  • cukrzycą;
  • chorobami tarczycy;
  • przewlekłą chorobą nerek.
14. Zasady kwalifikacji do diagnostyki inwazyjnej i rewaskularyzacji w zakresie krążenia wieńcowego oraz tętnic obwodowych.
15. Zasady kwalifikacji do zabiegów kardiochirurgicznych i nowych technik zabiegowych.
16. Zasady kwalifikacji kardiologicznej i przygotowania chorych ze schorzeniami kardiologicznymi do zabiegów pozasercowych.
17. Zasady postępowania u kobiet w ciąży z chorobami kardiologicznymi.
18. Ćwiczenia: zajęcia praktyczne - badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego w poszczególnych jednostkach chorobowych u pacjentów hospitalizowanych w oddziale oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych w diagnostyce wybranych schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Interpretacja wyników badań mikrobiologicznych i zasady prawidłowej antybiotykoterapii w oparciu o przypadki kliniczne. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej oraz doboru leków przeciwdrobnoustrojowych w infekcyjnych schorzeniach układu sercowo-naczyniowego (Mikrobiologia - zajęcia zintegrowane).


Seminarium semestr 6 (2 godziny):


1. Czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego. Prewencja pierwotna choroby niedokrwiennej serca. Jak obniżyć ryzyko sercowo-naczyniowe u chorego z cukrzycą?
2. Inwazyjne techniki diagnostyczne i terapeutyczne w kardiologii. 


Seminarium semestr 7/8 ( 10 godziny):  


1. Wady zastawkowe serca.
2. Badania obrazowe w kardiologii interwencyjnej.
3. Podstawy elektrostymulacji serca.


Fizjologia układu sercowo-naczyniowego:
1. Układ bodźcoprzewodzący.
2. Metabolizm serca.
3. Unerwienie naczyń.
4. Funkcja endokrynna serca.
5. Ogólnoustrojowe mechanizmy regulujące ciśnienie tętnicze.
6. Krążenie narządowe.


Seminarium semestr 9/10 (9 godzin):
zajęcia zintegrowane + Mikrobiologia


1. Zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w OZW i stabilnych zespołach wieńcowych. Postępowanie z chorym po przebytym zawale serca - prewencja wtórna. Zasady leczenia przeciwpłytkowego i przeciwkrzepliwego, w tym łączenia leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych. Skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych.
2. Niewydolność serca: definicja, klasyfikacja, epidemiologia, etiologia, objawy kliniczne, zasady rozpoznawania, leczenie i rokowanie.
3. Zasady kwalifikacji kardiologicznej i przygotowania chorych ze schorzeniami kardiologicznymi do zabiegów pozasercowych.
4. Choroby tętnic obwodowych: diagnostyka i leczenie.
5. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa: profilaktyka, diagnostyka i leczenie (Angiologia).
6. Infekcyjne zapalenie wsierdzia (IZW), inne bakteriemie oraz  wirusemie, fungemie i parazytemie, a także choroby mięśnia sercowego i osierdzia o podłożu infekcyjnym- definicje, podział, czynniki etiologiczne. Profilaktyka IZW.


E-learning semestr 7/8 (4 godzin):

4. Elektrokardiografia


E- learning semestr 9/10 (5 godzin): 


1. Wytyczne leczenia nadciśnienia tętniczego.
2. Jak różnicować objawy chorób naczyń obwodowych – przypadki kliniczne.
3. ABC kardiologii inwazyjnej – od rutynowych do zaawansowanych technik leczenia interwencyjnego.


 


Kardiologia - semestr 6, 7/8, 9/10 Angiologia - semestr: 9/10

W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W28, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W46, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U36, U38, U39, U4, U46, U5, U50, U53, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, e-learning
3.

Pulmunologia


W trakcie prowadzonych zajęć z pulmonologii omawiane będą podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia w wybranych stanach chorobowych: 
1. przewlekła obturacyjna choroba płuc (POCHP),
2. przewlekłe serce płucne,
3. zapalenia płuc,
4. grzybice układu oddechowego,
5. zakażenia oportunistyczne układu oddechowego,
6. nowotwory płuc,
7. gruźlica płuc i mykobakteriozy,
8. mukowiscydoza,
9. rozstrzenie oskrzeli,
10. zatorowość płucna,
11. nadciśnienie płucne,
12. zaburzenia oddychania w czasie snu,
13. stany nagłe w pulmonologii (odma samoistna, krwotok płucny, zator tętnicy płucnej, ostry napad astmy),
14. ARDS,
15. ostra i przewlekła niewydolność oddechowa,
16. tlenoterapia,
17. choroby opłucnej i śródpiersia,
18. choroby śródmiąższowe płuc (idiopatyczne włóknienie płuc, alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych, sarkoidoza)
19. zmiany w płucach w przebiegu chorób tkanki łącznej,
20. choroby zawodowe układu oddechowego.


Ćwiczenia przy łóżku pacjenta:


Praktyczne zajęcia w oddziale chorób płuc obejmujące badanie podmiotowe i przedmiotowe, ocenę wyników badań obrazowych i laboratoryjnych, prowadzenie diagnostyki różnicowej i poznanie metod leczenia schorzeń układu oddechowego objętych programem nauczania. Zajęcia praktyczne z interpretacji wyników gazometrii, badań czynnościowych płuc i badań obrazowych. Poznanie procedur inwazyjnych z zakresu endoskopii układu oddechowego, punkcji jamy opłucnowej i biopsji opłucnej oraz biopsji igłowej zmian obwodowych przez ścianę klatki piersiowej. 
Infekcje górnych dróg oddechowych i zapalenia płuc i opłucnej – o podłożu infekcyjnym (bakteryjnym, wirusowym, grzybiczym i innym) – metody diagnostyczne, wybór optymalnej terapii, antybiotykooporność. (Mikrobiologia – zajęcia zintegrowane)


Seminaria (4 godziny):


Pulmonologia + mikrobiologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane):
1. Interpretacja wyników badań mikrobiologicznych i zasady prawidłowej antybiotykoterapii w oparciu o przypadki kliniczne. 
2. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej oraz doboru leków przeciwdrobnoustrojowych w infekcyjnych schorzeniach układu oddechowego.
3. Główne funkcje układu oddechowego. Mechanika oddychania.


E-learning (2 godziny):


1. Rak płuca - znaczenie wczesnego rozpoznania.
2. Astma oskrzelowa a POChP - podobieństwa i różnice.
3. Badania radiologiczne w pulmonologii.
4. Badanie bronchoskopowe.


Semestr 7/8

W1, W2, W26, W3, W4, U1, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U24, U28, U29, U3, U31, U36, U37, U4, U42, U7, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, e-learning
4.

Gastroenterologia


Ćwiczenia:


Interpretacja nieprawidłowości w badaniu podmiotowym i przedmiotowym w choroba przewodu pokarmowego, w tym trzustki i wątroby, interpretacja badań laboratoryjnych, endoskopowych, obrazowych (RTG, USG, TK, MR) w rozpoznawaniu chorób przewodu pokarmowego.
Współczesne standardy diagnostyki i leczenia chorób przełyku i żoładka: achalazja, rozlany skurcz przełyku, bolesne skurcze przełyku, uchyłki przełyku, zaburzenia czynnościowe żołądka , zespół Zollingera i Ellisona, zapalenie błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, nowotwory przełyku i żołądka 
Biegunki – ostre i przewlekłe (objawy kliniczne, zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego, leczenie przyczynowe, profilaktyka infekcji, zakażenie Clostridioides difficile (objawy kliniczne, postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne, nawroty, powikłania), najczęstsze choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego (etiologia, objawy kliniczne, rozpoznawanie, leczenie, profilaktyka).
Diagnostyka i leczenie chorób jelit (choroba uchyłkowa jelita grubego, wrzodziejące zapalenie jelita grubego,  choroba Leśniowskiego i Crohna. rak jelita grubego, zespół jelita drażliwego
Niedrożność porażenna i mechaniczna jelit (objawy kliniczne, postępowanie diagnostyczne, leczenie).
Krwawienie z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego 
Ostre zapalenie trzustki i przewlekłe zapalenie trzustki - przyczyny, objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne, obrazowe i czynnościowe, leczenie zachowawcze i inwazyjne, powikłania.
Kamica pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych  i rak pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych
Choroby wątroby - Hemochromatoza wrodzona i choroba Wilsona, alkoholowa choroba wątroby, MAFLD – choroba stłuszczenowa wątroby zależna od zaburzeń metabolicznych, marskość wątroby ze szczególnym uwzględnieniem wodobrzusza, encefalopatii wątrobowej, krwawień z żylaków przełyku i żołądka, zespołu wątrobowo-nerkowego.


 


Seminaria (4 godziny):


Prezentacja najistotniejszych zagadnień klinicznych:
1. Choroba trzewna (celiakia) (objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne, endoskopia, różnicowanie, zasady leczenia), Enteropatia z utratą białka (objawy kliniczne, rozpoznawanie, zasady leczenia), Zespół rozrostu bakteryjnego jelit (objawy kliniczne, rozpoznawanie, metody leczenia).
2. Zmiany ogniskowe w wątrobie - aktualne zasady diagnostyki i terapii zmian ogniskowych w wątrobie: naczyniaki, FNH, gruczolak wątrobowokomórkowy (objawy kliniczne, rozpoznawanie, postepowanie) Rak wątrobowokomórkowy i inne nowotwory wątroby (objawy kliniczne, rozpoznawanie, postepowanie).
3. Choroba refluksowa przełyku (objawy kliniczne, metody rozpoznawania, ocena wyników badań, rozpoznawanie – endoskopia, RTG, 24-godzinna pH metra i impedancja przełykowa, manometria, metody leczenia farmakologicznego, powikłania i ich leczenie).
4. Zmiany ogniskowe w trzustce (torbiele, zmiany lite -rodzaje, objawy kliniczne, rozpoznawanie, leczenie), Rak trzustki (objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne i obrazowe : USG, TK, EUS, MRCP, ECPW, zasady leczenia).


Student powinien poznać etiologię, patogenezę, objawy, zasady diagnozowania i postępowania leczniczego w odniesieniu do chorób przewodu pokarmowego z trzustką i wątrobą występujących u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób czynnościowych, zapalnych, przednowotworowych i nowotworowych. Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe, napisać historię choroby i codzienne obserwacje (dekursusy), zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (laboratoryjne, endoskopowe, obrazowe), przeprowadzić różnicowanie, ustalić rozpoznanie i zaplanować leczenie. Student powinien zapoznać się z zasadami wykonywania procedur i zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu diagnostyczno – terapeutycznym w ww. chorobach. Po zakończeniu zajęć student posiada umiejętność rozpoznawania i leczenia chorób przewodu pokarmowego – przełyku, żołądka, dwunastnicy i jelita cienkiego, jelita grubego, wątroby, pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, trzustki. Nabywa umiejętności badania chorego - podmiotowego i przedmiotowego oraz właściwej interpretacji objawów chorób przewodu pokarmowego i wątroby. Umiejętność planowania badań laboratoryjnych, obrazowych, endoskopowych i oceny nieprawidłowości, podstawy profilaktyki chorób przewodu pokarmowego i wątroby, zasady żywienia w tych chorobach i podstawy leczenia. Student przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych, praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych i intymności. Student potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego).


Semestr 6

W2, W26, W3, W9, U1, U17, U18, U19, U20, U21, U22, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U35, U36, U38, U4, U42, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium
5.

Endokrynologia i choroby metaboliczne


ENDOKRYNOLOGIA:


Ćwiczenia:


Choroby podwzgórza i przysadki:
1. Diagnostyka chorób podwzgórza i przysadki – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji przysadki, badania obrazowe.
2. Guzy przysadki – podział (mikro-, makrogruczolaki, guzy czynne i nieczynne hormonalnie), objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze:
  • akromegalia - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze;
  • choroba Cushinga - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze;
  • prolaktinoma - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze Hiperprolaktynemia – diagnostyka różnicowa.
3. Moczówka prosta – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
4. SIADH – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
5. Niedoczynność przysadki – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
6. Zespół pustego siodła.


Choroby przytarczyc:
1. Nadczynność przytarczyc – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
2. Niedoczynność przytarczyc - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.


Choroby nadnerczy:
1. Diagnostyka chorób nadnerczy – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji nadnerczy, badania obrazowe.
2. Guzy nadnerczy – podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Incydentaloma nadnerczy - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
4. Zespół Cushinga – hiperkoryzolemia - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
5. Zespół Conna – hiperaldosteronizm pierwotny - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
6. Pheochromocytoma - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
7. Niedoczynność nadnerczy - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
8. Wrodzony przerost nadnerczy – podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
9. Rak nadnerczy.


Hiperandrogenemia, hirsutyzm - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie postępowanie lecznicze.


Guzy neuroendokrynne - podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.


Zespoły wielogruczołowe:
1. Zespoły niedoczynności wielogruczołowej.
2. Zespoły mnogich nowotworów układu wydzielania wewnętrznego.


Seminaria (4 godzin)


1. Ostre stany w endokrynologii.
2. Zapalenia tarczycy – podział (ostre, podostre, przewlekłe), przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Genetyka chorób endokrynologicznych.
4. Wole proste i wole guzkowe - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.


E-learning (4 godziny):


Choroby tarczycy: Aktualne standardy diagnostyki i leczenia chorób tarczycy:
1. Diagnostyka chorób tarczycy – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji tarczycy, badania obrazowe, biopsja tarczycy.
2. Nadczynność, niedoczynność  tarczycy - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Tarczyca a ciąża – suplementacja jodu u kobiet w ciąży; odrębności objawów klinicznych, diagnostyki i postępowania u kobiet z chorobami tarczycy terapeutycznego u kobiet ciężarnych z zaburzeniami funkcji tarczycy.
4. Rak tarczycy.


CHOROBY METABOLICZNE:


Ćwiczenia:


1. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 1 - diagnostyka i leczenie. Terapia kwasicy ketonowej.
2. Intensywna insulinoterapia w cukrzycy typu 1.
3. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 2 –diagnostyka i leczenie.
4. Intensyfikacja leczenia w cukrzycy typu 2. Prewencja sercowo-naczyniowa jako priorytet terapeutyczny.
5.Metody monitorowania glikemii. Samokontrola cukrzycy.
6. Powikłania makro- i mikronaczyniowe cukrzycy. 
7. Cukrzyca etiologiczna diagnostyka i leczenie.
8. Diagnostyka i leczenie otyłości.
9. Diagnostyka zaburzeń lipidowych i leczenie zaburzeń lipidowych (formy mono i wielogenowe).
10. Zasady rozpoznawania i leczenia hiperurykemii i dny moczanowej.
11. Obraz kliniczny i leczenie osteoporozy.


Seminaria (4 godziny):


1. Terapia cukrzycy typu 1. Ostre powikłania cukrzycy.
2. Choroby spichrzeniowe – pacjent z chorobą Gauchera.
3. Cukrzyca typu 2 – diagnostyka i leczenie. Leczenie zaburzeń lipidowych towarzyszących cukrzycy.
4. Cukrzyca wikłająca ciążę.


E-learning (2 godziny):


1. Podział cukrzycy i kryteria jej rozpoznania.
2. Przewlekłe powikłania cukrzycy.


Semestr 9/10

W1, W10, W2, W25, W26, W3, W31, W32, W33, W4, W5, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U31, U32, U36, U38, U4, U42, U44, U45, U47, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, e-learning
6.

Nefrologia


1. Laboratoryjne wykładniki chorób nerek: zmiany w badaniu ogólnym moczu, białkomocz, (mikro)albuminuria, krwiomocz, zmiany w badaniach biochemicznych krwi.
2. Zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny: definicje, przyczyny.
3. Diagnostyka różnicowa krwiomoczu.
4. Pierwotne kłębuszkowe zapalenia nerek: podział, objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie.
5. Choroby kłębuszków nerkowych w schorzeniach ogólnoustrojowych (glomerulopatie wtórne):
  • cukrzycowa choroba nerek;
  • skrobiawica nerek: pierwotna i wtórna w przebiegu przewlekłych stanów zapalnych;
  • nefropatia toczniowa;
  • nefropatia szpiczakowa;
  • kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu ukladowego zapalenia naczyń;
  • kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu chorób nowotworowych;
  • kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu infekcji (HBV, HCV, HIV).
6. Ostre uszkodzenie nerek: definicja, przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie.
7. Przewlekła choroba nerek: definicja, klasyfikacja, przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka i leczenie w poszczególnych stadiach choroby.
8. Uszkodzenie nerek w przebiegu nadciśnienia tętniczego.
9. Podstawy leczenia zaburzeń wodno-elektrolitowych i gospodarki kwasowo-zasadowej.
10. Podstawy leczenia nerkozastępczego: hemodializa, dializa otrzewnowa, przeszczepianie nerek:
  • wskazania;
  • wybór metody, kwalifikacja;
  • powikłania;
  • leczenie immunosupresyjne po przeszczepie nerki.
11. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenie nerek: objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie:
  • ostre;
  • przewlekłe;
  • infekcyjne;
  • polekowe;
  • nefropatia zaporowa, kamica nerkowa.
12. Zakażenia układu moczowego.
13. Nowotwory ukladu moczowego.
14. Torbiele nerek:
  • torbiele proste;
  • zwyrodnienie wielotorbielowate nerek.


Ćwiczenia:


Student zapoznaje się - podczas zajęć przy łóżku chorego - z praktycznymi zagadnieniami dotyczących pacientów z chorobami nerek i dróg moczowych, w szczególności z chorobami kłębuszków nerkowych, ostrym uszkodzeniem nerek, przewlekłą chorobą nerek, cewkowo-śródmiąższowym zapaleniem nerek, zakażeniami układu moczowego, nowotworami układu moczowego, oraz z problematyką wdrażania i prowadzenia leczenia nerkozastępczego.


Seminaria (7 godzin):


Nefrologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane):  
1. Fizjologiczne podstawy powstawania moczu.
2. Glukoneogeneza w nerkach.
3. Endokrynna czynność nerek.
4. Bilans płynów w ustroju.
5. Równowaga kwasowo-zasadowa.
6. Choroby kłebuszków nerkowych.
7. Ostre uszkodzenie nerek.
8. Przewlekła choroba nerek.
9. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenia nerek.


E-learning (1 godzina):


1. Ostre uszkodzenie nerek: diagnostyka i leczenie.


Semestr 7/8

W1, W12, W13, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U38, U39, U4, U46, U47, U48, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium, e-learning
7.

Hematologia


Ćwiczenia:


1. Choroby układu krwiotwórczego, w tym: aplazja szpiku, niedokrwistości, granulocytopenia i agranulocytoza, małopłytkowości, skazy krwotoczne, trombolifilie, stany bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzenia krwi w chorobach innych narządów.


Seminarium (4 godziny):


1. Anemia.
2. Zaburzenia krzepnięcia krwi.


Wykłady e-learning (1 godziny):


1. Problematyka krwiodawstwa i krwiolecznictwa, przeszczepianie szpiku.


Semestr 9/10

W1, W14, W2, W28, W29, W3, W30, W31, U1, U17, U18, U2, U21, U24, U3, U31, U4, U43, K1, K2, K3, K4, K6, K8 ćwiczenia, seminarium
8.

Reumatologia


Ćwiczenia:


1. Badania laboratoryjne w diagnostyce zapalnych chorób narządu ruchu, układowych chorób tkanki łącznej, zapaleń naczyń.
2. Diagnostyka obrazowa w chorobach narządu ruchu - badania RTG, USG, rezonans magnetyczny, densytometria.
3. Patofizjologia, obraz kliniczny układowych zapaleń naczyń.
4. Obraz kliniczny, profilaktyka, leczenie dny stawowej.
5. Obraz kliniczny, diagnostyka, profilaktyka i leczenie osteoporozy.
6. Najczęstsze zmiany przeciążeniowe w narządzie ruchu – obraz kliniczny, leczenie.


Seminarium (4 godziny):


1. Podstawy patofizjologii, epidemiologii, obraz kliniczny, zasady leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów, spondyloartropatii zapalnych.
2. Podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, obraz kliniczny oraz leczenie układowych chorób tkanki łącznej (toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie wielomięśniowe, zespół Sjögrena).
3.Rozpoznawanie zapalenia stawów.
4. Różnicowanie zmian zapalnych, zwyrodnieniowych, przeciążeniowych w narządzie ruchu. 


Semestr 6

W1, W2, W26, W3, W4, W42, W43, W44, W45, U1, U17, U18, U24, U25, U26, U29, U3, U30, U38, U4, U42, U46, U5, U6, U7, U8, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia, seminarium
9.

Alergologia


W trakcie prowadzonych zajęć student zapoznaje się z patofizjologią i symptomatologią podstawowych mechanizmów nadwrażliwości, poznaje diagnostykę i leczenie głównych schorzeń alergicznych, w tym alergicznego nieżytu nosa, astmy, atopowego i kontaktowe zapalenia skóry, pokrzywki, alergicznych chorób oczu, obrzęku naczynioruchowego, choroby posurowiczej, reakcji anafilaktycznych, nadwrażliwości na leki i jady owadów błonkoskrzydłych oraz na pokarmy. Poza tym poznaje najważniejsze pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne.


Ćwiczenia przy łóżku pacjenta:


1. Student poznaje typowe objawy podmiotowe i przedmiotowe spotykane w chorobach alergicznych, wykonuje i interpretuje testy skórne punktowe i płatkowe, poznaje zasady immunoterapii alergenowej, interpretuje wyniki badań laboratoryjnych ważnych dla rozpoznania chorób alergicznych, analizuje wyniki badań czynnościowych układu oddechowego. Poza tym poznaje symptomatologię i wyniki badań dodatkowych ważnych przy podejrzeniu i rozpoznaniu pierwotnych niedoborów odporności. 


Seminarium (3 godziny):


Alergologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane):
1. Student poznaje symptomatologię i diagnostykę najważniejszych schorzeń alergicznych: znaczenie wywiadu, testów skórnych, prób prowokacyjnych, badań laboratoryjnych i badań czynnościowych układu oddechowego, jak również najważniejsze pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne.
2. Miejscowe różnice w wentylacji płuc i w przepływie krwi w płucach, stosunek wentylacja/perfuzja w płucach, regulacja oddychania .


 E-learning (2 godziny):


1. Student zapozna się z głównymi mechanizmami nadwrażliwości alergicznej i niealergicznej, pozna przykłady jednostek chorobowych związanych z tymi mechanizmami oraz zalecane testy diagnostyczne.


Semestr 7/8

W1, W11, W12, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W34, W39, W4, W5, U1, U2, U20, U24, U26, U3, U31, K1, K2, K3, K4, K7, K8 ćwiczenia, seminarium, e-learning
10.

Toksykologia


Poznanie czynników toksycznych i określenie negatywnych skutków ich oddziaływania na organizm, nabycie umiejętności diagnozowania i terapii najczęstszych zatruć oraz ich zapobiegania.


Ćwiczenia:


1. ZESPOŁY SPECYFICZNYCH OBJAWÓW KLINICZNYCH I USZKODZENIA NARZĄDOWE: zespoły specyficznych objawów klinicznych (toksydromy); cholinergiczny, cholinolityczny, sympatykomimetyczny, zespoły odstawienne.
2. WYBRANE USZKODZENIA NARZĄDOWE: toksyczne i polekowe uszkodzenia wątroby, rabdomioliza.
3. DIAGNOSTYKA I POSTEPOWANIE W PRZYPADKACH WYBRANYCH ZATRUĆ: substancje uzależniające, alkohole, gazy toksyczne, metale ciężkie, środki ochrony roślin, substancje żrące.


Seminarium (4 godziny):


1. Rola i znaczenie ośrodków informacji toksykologicznej.
2. Definicje podstawowych pojęć w toksykologii klinicznej.
3. Wybrane problemy farmakokinetyczne w toksykologii klinicznej.
4. Podstawowe zasady postępowania leczniczego w ostrych zatruciach.


Semestr 9/10

W18, W19, W2, W20, W21, W24, W25, W3, W34, W35, W36, W37, U1, U15, U19, U2, U21, U22, U23, U24, U3, U31, U39, U4, U49, U50, K3, K4, K6, K8 ćwiczenia, seminarium
11.

Praktyczne nauczanie kliniczne


Czynne uczestnictwo studentów w pracy zespołów medycznych i opiece nad chorymi mające na celu praktyczne przygotowanie do wykonywania pracy lekarza w zakresie profilaktyki, diagnostyki i postępowania terapeutycznego u pacjentów ze schorzeniami internistycznymi.


Zajęcia w poszczególnych jednostkach:


1. Klinika Chorób Wewnętrznych i Medycyny Wsi
2. Reumatologia i immunologia
3. Katedra Chorób Wewnętrznych i Gerontologii
4. II Katedra Chorób Wewnętrznych
5. Katedra Chorób Metabolicznych
6. Klinika Gastroenterologii i Hepatologii
7. Katedra Endokrynologii
8. Katedra Hematologii
9. Katedra Nefrologii
10. I Klinika Kardiologii i Elektrokardiologii Interwencyjnej oraz NadciśnieniaII Klinika Kardiologii
11. Klinika Choroby Wieńcowej i Niewydolności Serca
12. Klinika Chorób Seca i Naczyń
13. Klinika Kardiologii Interwencyjnej
14. Klinika Elektrokardiologii
15. Klinika Toksykologii


Wymiar zajęć: 240 h (8 tygodni po 30 h/tydzień)


Semestr 11/12

W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W27, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U37, U38, U39, U4, U40, U41, U42, U43, U44, U5, U51, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 ćwiczenia kliniczne

Informacje rozszerzone

Semestr 5

Metody nauczania :

Analiza przypadków, Ćwiczenia, Demonstracja, Dyskusja, Egzamin OSCE, E-learning, Metoda przypadków, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
e-learning test wielokrotnego wyboru Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.
ćwiczenia egzamin OSCE, obserwacja pracy studenta, test wielokrotnego wyboru Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego przygotowania do ćwiczeń i seminariów). W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Po 5-tym semestrze wspólne zaliczenie (w formie testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego OSCE-1) z Chorób Wewnętrznych, Pediatrii, Chirurgii, Ginekologii i Położnictwa, oraz Laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Zintegrowany test wielokrotnego wyboru składa się ze 120 pytań, z czego 30 przypada na pytania z chorób wewnętrznych, a ponadto po 30 pytań z zakresu Propedeutyki Pediatrii, Chirurgii i Ginekologii.Egzamin praktyczny OSCE-1 składa się z 13 stacji (3 stacje z wywiadem, 2 z badaniem fizykalnym dorosłych, 1 z EKG, 2 z osłuchiwania serca i płuc,1 pediatryczna, 2 chirurgiczne, 2 ginekologiczne). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz pozytywne zaliczenie 60% z wszystkich stacji OSCE-1, przy czym bezwzględnie muszą być zaliczone 2 stacje z wywiadem. W drugim terminie zaliczenie w formie ustnej jest przeprowadzane przez egzaminatorów wyznaczonych przez koordynatora przedmiotu.

Semestr 6

Metody nauczania :

Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
seminarium egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
ćwiczenia egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku. Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania

Semestr 7, Semestr 8

Metody nauczania :

Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda problemowa, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Ćwiczenia w ambulatorium przyklinicznym

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
e-learning egzamin ustny, test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne
seminarium egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
ćwiczenia egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania

Semestr 9, Semestr 10

Metody nauczania :

Analiza przypadków, Ćwiczenia, Ćwiczenia kliniczne, Demonstracja, Dyskusja, E-learning, Metoda problemowa, Metoda przypadków, Praca w grupie, Seminarium, Wykład z prezentacją multimedialną, Zajęcia typu Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Ćwiczenia w ambulatorium przyklinicznym, Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe dotyczące rzadkich zespołów chorobowych

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
e-learning egzamin ustny, test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne
seminarium egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
ćwiczenia egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania

Semestr 11, Semestr 12

Metody nauczania :

Analiza przypadków, Ćwiczenia kliniczne, Dyskusja, Metoda przypadków, Praca w grupie, Zajęcia typu Problem Based Learning, Zajęcia praktyczne, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, Mentoring, Tutoring, Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe dotyczące rzadkich zespołów chorobowych

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
ćwiczenia kliniczne dzienniczek umiejętności praktycznych, egzamin OSCE, egzamin ustny, obserwacja pracy studenta, test Obecność i aktywność na zajęciach (forma oceniania ciągłego) potwierdzona przez Lekarza nadzorującego praktyczne nauczanie kliniczne w danej jednostce w dzienniczku umiejętności praktycznych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 tydzień (na 8-tygodniowy blok zajęć) - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych ,5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa, zaliczenie uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich.Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminu w drugim terminie w formie egzaminu ustnego Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania Dzienniczek umiejętności praktycznych.Złożenie potwierdzenia uzyskania umiejętności praktycznych w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego”

Dodatkowy opis

Ćwiczenia przy łóżku chorego: badanie pacjentów, planowanie i referowanie problemu diagnostycznego, ustalanie badań dodatkowych oraz propozycje terapii poszczególnych jednostek chorobowych.

 

Wymagania wstępne i dodatkowe

Pozytywny wynik egzaminu i zaliczenia z przedmiotów: Patologia, Wstęp do nauk klinicznych.

Literatura

Obowiązkowa
  1. Interna Szczeklika 2021. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2021
  2. Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
  3. Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
  4. Choroby wewnętrzne, tom 1 i 2, red. Kokot F. Wyd. VIII, PZWL, Warszawa, 2006
  5. Interna Szczeklika 2020/2021 - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020
  6. Mikrobiologia. Red.P. Murray, K. Rosenthal, M. Pfaller. (red. tłum. A. Przondo-Mordarska, G. Martirosian, A. Szkaradkiewicz). Wyd. II polskie, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2018
  7. Diagnostyka bakteriologiczna. Red. E.M. Szewczyk, Wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
Dodatkowa
  1. Badania kliniczne. red. Munro J, Edwards Ch. PZWL, Warszawa, 1993
  2. Rozpoznanie przy łóżku chorego. Mattingly D, Steward Ch. PZWL, Warszawa, 1998
  3. Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, red. Kokot F, PZWL, Warszawa, 1998
  4. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego - aktualne dostępne na stronie: www.cukrzyca.info.pl
  5. Podstawy hematologii. red. Nowak WS, Skotnicki AB. Wyd. 2, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2011
  6. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. https://nadcisnienietetnicze.pl/ptnt/wytyczne_ptnt
  7. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278
  8. Terapia w chorobach reumatycznych. red. Zimmermann-Górska I. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2018
  9. Zarys toksykologii klinicznej. red. Pach J. Wydawnictwo UJ, Kraków, 2009
  10. Algorytmy diagnostyczne i lecznicze w praktyce SOR. red. Brongel L. PZWL, Warszawa, 2017
  11. Najnowsze rekomendacje towarzystw naukowych zalecane do stosowania w praktyce klinicznej, publikowane m.in. w Gastroenterologia Praktyczna, Przegląd Gastroenterologiczny i inne.
  12. Endokrynologia ogólna i kliniczna Greenspana. Gardner DG, Shoback D. Czelej, Lublin, 2011
  13. Diabetologia - kompendium. red. Czupryniak L. Termedia, Poznań, 2014
  14. Cukrzyca typu 1 u osób dorosłych. red. Sieradzki J, Wierusz-Wysocka B. Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2012
  15. Cukrzyca. red. Sieradzki J. Via Medica, Gdańsk, 2015 i 2019
  16. Wielka Interna. red. Antczak A, Myśliwiec M, Pruszczyk P. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2020
  17. Przewodnik antybiotykoterapii szpitalnej. Red. D. Dzierżanowska D. Wyd. II, Alfa-medica press, Bilsko-Biała, 2016
  18. Antybiotykoterapia praktyczna. Red. D. Dzierżanowska: Wyd. VI, Alfa medica press, Bielsko-Biała, 2018
  19. Mukowiscydoza: choroba wieloukładowa, red. D. Sands, Poznań, Termedia Wydawnictwa Medyczne, 2018.
  20. Nowotwory klatki piersiowej – praktyczny przewodnik dla lekarzy, red. J. Jassem, M. Krzakowski, Gdańsk, Via Medica, 2018
  21. Kardiologia: Podręcznik Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, red. Ponikowski P, Hoffman P, Witkowski A, Lipiec P. Via Medica, Gdańsk, 2019
  22. Reumatologia w Gabinecie Lekarza POZ, Marzena Olesińska , PZWL 2019, Kraków 2019
  23. Czasopismo – Reumatologia/Rheumatology wydawnictwo: TERMEDIA, https://www.termedia.pl/Czasopismo/Reumatologia-18