
Basic information
- Organizational unit
- Faculty of Medicine
- Field of study
- Medicine
- Study level
- long-cycle master's degree program
- Study form
- full-time
- Education profile
- general academic
- Disciplines
- Medical science
- ISCED classification
- 0912 Medicine
- Subject related to scientific research
- Yes
- USOS code
- Didactic cycle
- 2019/20
- Realization year
- 2021/22, 2022/23, 2023/24, 2024/25
- Lecture languages
- polish
- Block
- obligatory for passing in the course of studies
- Mandatory
- obligatory
- Examination
- examination
- Standard groups
- B. Scientific basics of medicine, C. Preclinical course, E. Clinical non-procedural medical disciplines
Period
Semester 5
|
Examination
-
Activities and hours
e-learning:
10
classes: 60 |
Number of ECTS points
0.0
|
Period
Semester 6
|
Examination
credit
Activities and hours
seminar:
10
classes: 50 |
Number of ECTS points
7.0
|
Periods
Semester 7, Semester 8
|
Examination
credit
Activities and hours
e-learning:
9
seminar: 24 classes: 72 |
Number of ECTS points
8.0
|
Periods
Semester 9, Semester 10
|
Examination
credit
Activities and hours
e-learning:
12
seminar: 25 classes: 75 |
Number of ECTS points
7.0
|
Periods
Semester 11, Semester 12
|
Examination
examination
Activities and hours
clinical classes:
240
|
Number of ECTS points
16.0
|
Goals
C1 | Zapoznanie studenta z epidemiologią oraz etiopatogenezą, stratyfikacją ryzyka, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań. |
C2 | Praktyczne przygotowanie do wykonywaniu zawodu lekarza |
C3 | Nabycie umiejętności komunikacji z pacjentem oraz współpracy interdyscyplinarnej z innymi członkami zespołu |
C4 | Interpretacja badań medycznych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa. Prowadzenie dokumentacji medycznej |
Subject's learning outcomes
Code | Outcomes in terms of | Effects | Examination methods |
Knowledge – Student knows and understands: | |||
W1 | rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych | O.W1 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W2 | objawy i przebieg chorób | O.W2 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W3 | sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych | O.W3 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W4 | etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach | O.W4 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W5 | metody prowadzenia badań naukowych | O.W5 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W6 | zasady tworzenia baz danych na potrzeby obsługi pacjenta i badań naukowych | B.W48 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W7 | zasady działania i wykorzystania elektronicznego rekordu pacjenta | B.W49 | classroom observation, multiple choice test |
W8 | zasady prawidłowego żywienia osoby zdrowej i chorej oraz metody oceny stanu odżywienia | B.W50 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W9 | elementy szpitalnego systemu obsługi pacjenta | B.W42 | classroom observation, multiple choice test |
W10 | wybrane, dostępne w Internecie źródła informacji medycznej ze szczególnym uwzględnieniem chorób o podłożu genetycznym | B.W43 | classroom observation, multiple choice test |
W11 | rodzaje badań obserwacyjnych i interwencyjnych oraz zasady ich przeprowadzania | B.W35 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W12 | zasady oceny siły i wiarygodności zaleceń w wytycznych postępowania | B.W34 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W13 | podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego | C.W20 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W14 | podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej | C.W21 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W15 | typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji | C.W23 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W16 | definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej | C.W29 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W17 | etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych | C.W30 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W18 | poszczególne grupy środków leczniczych | C.W35 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W19 | główne mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku | C.W36 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W20 | wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków | C.W37 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W21 | podstawowe zasady farmakoterapii | C.W38 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W22 | ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji | C.W39 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W23 | problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej | C.W40 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W24 | podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii ogólnej | C.W43 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W25 | uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób | E.W1 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W26 | przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy | E.W7 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W27 | wskazania i zasady wykonywania biopsji wątroby i asystuje przy wykonywaniu zabiegu | E.W55 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W28 | procesy: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu | B.W18 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W29 | czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi | B.W21 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W30 | podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów | B.W24 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W31 | związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi | B.W25 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W32 | mechanizm działania hormonów | C.W51 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W33 | konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia | C.W50 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W34 | konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki | C.W15 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W35 | grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć | C.W44 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W36 | objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków | C.W45 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W37 | podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach | C.W46 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W38 | sposoby komputerowego wspomagania decyzji lekarskich ze szczególnym uwzględnieniem techniki ścieżek klinicznych | B.W39 | classroom observation, multiple choice test |
W39 | morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych | C.W52 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W40 | podstawowe zespoły objawów neurologicznych | E.W13 | oral examination, classroom observation, multiple choice test |
W41 | patomechanizmy zaburzeń regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym: układów krążenia, oddechowego moczowego i pokarmowego, układu nerwowego (ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego) | B.W33 | oral examination, classroom observation, multiple choice test |
W42 | pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa | E.W30 | oral examination, classroom observation, multiple choice test |
W43 | specyficzne schorzenia związane z aktywnością fizyczną i wyczynowym współzawodnictwem, także w sporcie niepełnosprawnych oraz u dziewcząt i kobiet | E.W46 | classroom observation, multiple choice test |
W44 | zasady żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Opisuje różnicę między dopingiem a wspomaganiem | E.W47 | classroom observation, multiple choice test |
W45 | rolę rehabilitacji medycznej i metody w niej stosowane | E.W31 | oral examination, classroom observation, test, multiple choice test |
W46 | podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej | C.W19 | classroom observation, multiple choice test |
Skills – Student can: | |||
U1 | rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego | O.U1 | oral examination, classroom observation, test |
U2 | rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej | O.U2 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U3 | zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki | O.U3 | oral examination, classroom observation, test |
U4 | wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki | O.U4 | oral examination, classroom observation, test |
U5 | planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy | O.U5 | classroom observation |
U6 | inspirować proces uczenia się innych osób | O.U6 | classroom observation |
U7 | komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta | O.U7 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
U8 | komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą | O.U8 | OSCE examination, classroom observation |
U9 | krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko | O.U9 | classroom observation |
U10 | korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi | B.U10 | classroom observation |
U11 | ocenić wiarygodność badania klinicznego | B.U18 | oral examination, classroom observation, test |
U12 | zrozumieć pojęcia opisujące siłę działania danej interwencji w badaniu | B.U19 | oral examination, classroom observation, test |
U13 | korzystać z symulatorów komputerowych do wspomagania procesu podejmowania decyzji medycznych | B.U27 | classroom observation |
U14 | zabezpieczyć dane kliniczne przed niepowołanym dostępem | B.U29 | classroom observation |
U15 | szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami | C.U18 | oral examination, classroom observation, test |
U16 | interpretować wyniki badań mikrobiologicznych | C.U10 | oral examination, classroom observation, test |
U17 | przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | E.U1 | booklet of practical skills, OSCE examination |
U18 | przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | E.U3 | booklet of practical skills, OSCE examination |
U19 | oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta | E.U7 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
U20 | przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci | E.U12 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
U21 | oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta | E.U13 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U22 | rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia | E.U14 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
U23 | rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek | E.U15 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U24 | planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne | E.U16 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U25 | przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi | E.U17 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U26 | proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej | E.U18 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U27 | rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze | E.U19 | oral examination, classroom observation, test |
U28 | kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego | E.U20 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U29 | rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | E.U21 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U30 | dokonywać oceny funkcjonalnej pacjenta z niepełnosprawnością | E.U22 | oral examination, classroom observation, test |
U31 | interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy | E.U24 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
U32 | stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego | E.U25 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U33 | planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi | E.U26 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U34 | kwalifikować pacjenta do szczepień | E.U27 | oral examination, classroom observation, test |
U35 | pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej | E.U28 | booklet of practical skills, classroom observation |
U36 | wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchniowej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi | E.U29 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
U37 | asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki | E.U30 | booklet of practical skills, classroom observation |
U38 | planować konsultacje specjalistyczne | E.U32 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U39 | wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach | E.U33 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U40 | oceniać odleżyny i stosować odpowiednie opatrunki | E.U35 | classroom observation |
U41 | postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę) | E.U36 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
U42 | prowadzić dokumentację medyczną pacjenta | E.U38 | booklet of practical skills, classroom observation |
U43 | asystować przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego | E.U39 | booklet of practical skills, classroom observation |
U44 | zaproponować właściwe postępowanie żywieniowe osobom w wieku rozwojowym i dorosłym obciążonym intensywnym wysiłkiem Interpretuje środki zabronione w sporcie. Identyfikuje rodzaje i środki wspomagania | E.U43 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U45 | przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe | E.U6 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
U46 | proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach | E.U23 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U47 | wykonać i zinterpretować antropometryczne pomiary stanu odżywienia, umie zebrać wywiad żywieniowy i dokonać oceny ilościowej i jakościowej spożycia (przy uwzględnieniu suplementów diety) z wykorzystaniem żywieniowego programu komputerowego | B.U17 | oral examination, classroom observation, test |
U48 | dokonać analizy patofizjologicznej wybranych przypadków klinicznych zgodnie z regułą PBCA (Problem Based Case Analysis) | B.U16 | oral examination, classroom observation, test |
U49 | interpretować wyniki badań toksykologicznych | C.U19 | oral examination, classroom observation, test |
U50 | monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami | E.U34 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
U51 | rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon | E.U37 | booklet of practical skills, classroom observation |
U52 | rozpoznawać stan przetrenowania oraz przeciążenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu związane z uprawianiem sportu. Umie zapobiegać oraz postępować w odwodnieniu oraz w zaburzeniach wynikających z wysiłku fizycznego w różnych warunkowych środowiskowych | E.U42 | classroom observation |
U53 | opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania | C.U20 | classroom observation |
Social competences – Student is ready to: | |||
K1 | nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | O.K1 | OSCE examination, classroom observation |
K2 | kierowania się dobrem pacjenta | O.K2 | OSCE examination, classroom observation |
K3 | przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | O.K3 | classroom observation |
K4 | podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | O.K4 | OSCE examination, classroom observation |
K5 | dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | O.K5 | classroom observation |
K6 | propagowania zachowań prozdrowotnych | O.K6 | classroom observation |
K7 | korzystania z obiektywnych źródeł informacji | O.K7 | classroom observation |
K8 | formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji | O.K8 | OSCE examination, classroom observation |
K9 | wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | O.K9 | OSCE examination, classroom observation |
K10 | formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej | O.K10 | classroom observation |
K11 | przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | O.K11 | OSCE examination, classroom observation |
Calculation of ECTS points
Semester 5
Activity form | Activity hours* | |
e-learning | 10 | |
classes | 60 | |
preparation for classes | 30 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
preparation for examination | 20 | |
Student workload |
Hours
150
|
|
Workload involving teacher |
Hours
70
|
|
Practical workload |
Hours
60
|
* hour means 45 minutes
Semester 6
Activity form | Activity hours* | |
seminar | 10 | |
classes | 50 | |
preparation for classes | 30 | |
kształcenie samodzielne | 15 | |
Student workload |
Hours
105
|
|
Workload involving teacher |
Hours
60
|
|
Practical workload |
Hours
50
|
* hour means 45 minutes
Semester 7, Semester 8
Activity form | Activity hours* | |
e-learning | 9 | |
seminar | 24 | |
classes | 72 | |
kształcenie samodzielne | 15 | |
preparation for classes | 15 | |
case analysis | 10 | |
Student workload |
Hours
145
|
|
Workload involving teacher |
Hours
105
|
|
Practical workload |
Hours
82
|
* hour means 45 minutes
Semester 9, Semester 10
Activity form | Activity hours* | |
e-learning | 12 | |
seminar | 25 | |
classes | 75 | |
preparation for classes | 30 | |
case analysis | 20 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
Student workload |
Hours
192
|
|
Workload involving teacher |
Hours
112
|
|
Practical workload |
Hours
95
|
* hour means 45 minutes
Semester 11, Semester 12
Activity form | Activity hours* | |
clinical classes | 240 | |
preparation for examination | 50 | |
preparation for classes | 40 | |
case analysis | 30 | |
kształcenie samodzielne | 30 | |
preparation for test | 30 | |
Student workload |
Hours
420
|
|
Workload involving teacher |
Hours
240
|
|
Practical workload |
Hours
270
|
* hour means 45 minutes
Study content
No. | Course content | Subject's learning outcomes | Activities |
1. |
Propedeutyka Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: W trakcie ćwiczeń student poznaje dokładnie zasady przeprowadzania wywiadu lekarskiego z pacjentem dorosłym, typowe objawy podmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, dokładnie metody i zasady badania przedmiotowego, typowe objawy przedmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, podstawowe składowe zapisu EKG oraz najbardziej typowe zapisy patologiczne. E-learning (10 godzin): 1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jako dwie składowe badania lekarskiego. Semestr 5 |
W1, W2, W25, W26, W29, W3, W38, W4, W40, W41, W5, W8, W9, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U29, U3, U31, U32, U33, U36, U37, U38, U4, U42, U45, U47, U48, U5, U52, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, e-learning |
2. |
Kardiologia i angiologia Ćwiczenia: 1. Interpretacja elektrokardiogramu spoczynkowego i badania RTG klatki piersiowej. Seminarium semestr 6 (2 godziny): 1. Czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego. Prewencja pierwotna choroby niedokrwiennej serca. Jak obniżyć ryzyko sercowo-naczyniowe u chorego z cukrzycą? Seminarium semestr 7/8 ( 10 godziny): 1. Wady zastawkowe serca. Fizjologia układu sercowo-naczyniowego: Seminarium semestr 9/10 (9 godzin): 1. Zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w OZW i stabilnych zespołach wieńcowych. Postępowanie z chorym po przebytym zawale serca - prewencja wtórna. Zasady leczenia przeciwpłytkowego i przeciwkrzepliwego, w tym łączenia leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych. Skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych. E-learning semestr 7/8 (4 godzin): E- learning semestr 9/10 (5 godzin): 1. Wytyczne leczenia nadciśnienia tętniczego.
Kardiologia - semestr 6, 7/8, 9/10 Angiologia - semestr: 9/10 |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W28, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W46, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U36, U38, U39, U4, U46, U5, U50, U53, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning |
3. |
Pulmunologia W trakcie prowadzonych zajęć z pulmonologii omawiane będą podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia w wybranych stanach chorobowych: Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: Praktyczne zajęcia w oddziale chorób płuc obejmujące badanie podmiotowe i przedmiotowe, ocenę wyników badań obrazowych i laboratoryjnych, prowadzenie diagnostyki różnicowej i poznanie metod leczenia schorzeń układu oddechowego objętych programem nauczania. Zajęcia praktyczne z interpretacji wyników gazometrii, badań czynnościowych płuc i badań obrazowych. Poznanie procedur inwazyjnych z zakresu endoskopii układu oddechowego, punkcji jamy opłucnowej i biopsji opłucnej oraz biopsji igłowej zmian obwodowych przez ścianę klatki piersiowej. Seminaria (4 godziny): Pulmonologia + mikrobiologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (2 godziny): 1. Rak płuca - znaczenie wczesnego rozpoznania. Semestr 7/8 |
W1, W2, W26, W3, W4, U1, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U24, U28, U29, U3, U31, U36, U37, U4, U42, U7, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning |
4. |
Gastroenterologia Ćwiczenia: Interpretacja nieprawidłowości w badaniu podmiotowym i przedmiotowym w choroba przewodu pokarmowego, w tym trzustki i wątroby, interpretacja badań laboratoryjnych, endoskopowych, obrazowych (RTG, USG, TK, MR) w rozpoznawaniu chorób przewodu pokarmowego.
Seminaria (4 godziny): Prezentacja najistotniejszych zagadnień klinicznych: Student powinien poznać etiologię, patogenezę, objawy, zasady diagnozowania i postępowania leczniczego w odniesieniu do chorób przewodu pokarmowego z trzustką i wątrobą występujących u osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem chorób czynnościowych, zapalnych, przednowotworowych i nowotworowych. Student powinien umieć: samodzielnie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe, napisać historię choroby i codzienne obserwacje (dekursusy), zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe (laboratoryjne, endoskopowe, obrazowe), przeprowadzić różnicowanie, ustalić rozpoznanie i zaplanować leczenie. Student powinien zapoznać się z zasadami wykonywania procedur i zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu diagnostyczno – terapeutycznym w ww. chorobach. Po zakończeniu zajęć student posiada umiejętność rozpoznawania i leczenia chorób przewodu pokarmowego – przełyku, żołądka, dwunastnicy i jelita cienkiego, jelita grubego, wątroby, pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, trzustki. Nabywa umiejętności badania chorego - podmiotowego i przedmiotowego oraz właściwej interpretacji objawów chorób przewodu pokarmowego i wątroby. Umiejętność planowania badań laboratoryjnych, obrazowych, endoskopowych i oceny nieprawidłowości, podstawy profilaktyki chorób przewodu pokarmowego i wątroby, zasady żywienia w tych chorobach i podstawy leczenia. Student przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych, praw pacjenta w tym do ochrony danych osobowych i intymności. Student potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego). Semestr 6 |
W2, W26, W3, W9, U1, U17, U18, U19, U20, U21, U22, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U35, U36, U38, U4, U42, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar |
5. |
Endokrynologia i choroby metaboliczne ENDOKRYNOLOGIA: Ćwiczenia: Choroby podwzgórza i przysadki: Choroby przytarczyc: Choroby nadnerczy: Hiperandrogenemia, hirsutyzm - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie postępowanie lecznicze. Guzy neuroendokrynne - podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze. Zespoły wielogruczołowe: Seminaria (4 godzin) 1. Ostre stany w endokrynologii. E-learning (4 godziny): Choroby tarczycy: Aktualne standardy diagnostyki i leczenia chorób tarczycy: CHOROBY METABOLICZNE: Ćwiczenia: 1. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 1 - diagnostyka i leczenie. Terapia kwasicy ketonowej. Seminaria (4 godziny): 1. Terapia cukrzycy typu 1. Ostre powikłania cukrzycy. E-learning (2 godziny): 1. Podział cukrzycy i kryteria jej rozpoznania. Semestr 9/10 |
W1, W10, W2, W25, W26, W3, W31, W32, W33, W4, W5, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U31, U32, U36, U38, U4, U42, U44, U45, U47, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning |
6. |
Nefrologia 1. Laboratoryjne wykładniki chorób nerek: zmiany w badaniu ogólnym moczu, białkomocz, (mikro)albuminuria, krwiomocz, zmiany w badaniach biochemicznych krwi. Ćwiczenia: Student zapoznaje się - podczas zajęć przy łóżku chorego - z praktycznymi zagadnieniami dotyczących pacientów z chorobami nerek i dróg moczowych, w szczególności z chorobami kłębuszków nerkowych, ostrym uszkodzeniem nerek, przewlekłą chorobą nerek, cewkowo-śródmiąższowym zapaleniem nerek, zakażeniami układu moczowego, nowotworami układu moczowego, oraz z problematyką wdrażania i prowadzenia leczenia nerkozastępczego. Seminaria (7 godzin): Nefrologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (1 godzina): 1. Ostre uszkodzenie nerek: diagnostyka i leczenie. Semestr 7/8 |
W1, W12, W13, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U38, U39, U4, U46, U47, U48, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning |
7. |
Hematologia Ćwiczenia: 1. Choroby układu krwiotwórczego, w tym: aplazja szpiku, niedokrwistości, granulocytopenia i agranulocytoza, małopłytkowości, skazy krwotoczne, trombolifilie, stany bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzenia krwi w chorobach innych narządów. Seminarium (4 godziny): 1. Anemia. Wykłady e-learning (1 godziny): 1. Problematyka krwiodawstwa i krwiolecznictwa, przeszczepianie szpiku. Semestr 9/10 |
W1, W14, W2, W28, W29, W3, W30, W31, U1, U17, U18, U2, U21, U24, U3, U31, U4, U43, K1, K2, K3, K4, K6, K8 | classes, seminar |
8. |
Reumatologia Ćwiczenia: 1. Badania laboratoryjne w diagnostyce zapalnych chorób narządu ruchu, układowych chorób tkanki łącznej, zapaleń naczyń. Seminarium (4 godziny): 1. Podstawy patofizjologii, epidemiologii, obraz kliniczny, zasady leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów, spondyloartropatii zapalnych. Semestr 6 |
W1, W2, W26, W3, W4, W42, W43, W44, W45, U1, U17, U18, U24, U25, U26, U29, U3, U30, U38, U4, U42, U46, U5, U6, U7, U8, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar |
9. |
Alergologia W trakcie prowadzonych zajęć student zapoznaje się z patofizjologią i symptomatologią podstawowych mechanizmów nadwrażliwości, poznaje diagnostykę i leczenie głównych schorzeń alergicznych, w tym alergicznego nieżytu nosa, astmy, atopowego i kontaktowe zapalenia skóry, pokrzywki, alergicznych chorób oczu, obrzęku naczynioruchowego, choroby posurowiczej, reakcji anafilaktycznych, nadwrażliwości na leki i jady owadów błonkoskrzydłych oraz na pokarmy. Poza tym poznaje najważniejsze pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne. Ćwiczenia przy łóżku pacjenta: 1. Student poznaje typowe objawy podmiotowe i przedmiotowe spotykane w chorobach alergicznych, wykonuje i interpretuje testy skórne punktowe i płatkowe, poznaje zasady immunoterapii alergenowej, interpretuje wyniki badań laboratoryjnych ważnych dla rozpoznania chorób alergicznych, analizuje wyniki badań czynnościowych układu oddechowego. Poza tym poznaje symptomatologię i wyniki badań dodatkowych ważnych przy podejrzeniu i rozpoznaniu pierwotnych niedoborów odporności. Seminarium (3 godziny): Alergologia + fizjologia (zajęcia zintegrowane): E-learning (2 godziny): 1. Student zapozna się z głównymi mechanizmami nadwrażliwości alergicznej i niealergicznej, pozna przykłady jednostek chorobowych związanych z tymi mechanizmami oraz zalecane testy diagnostyczne. Semestr 7/8 |
W1, W11, W12, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W34, W39, W4, W5, U1, U2, U20, U24, U26, U3, U31, K1, K2, K3, K4, K7, K8 | classes, seminar, e-learning |
10. |
Toksykologia Poznanie czynników toksycznych i określenie negatywnych skutków ich oddziaływania na organizm, nabycie umiejętności diagnozowania i terapii najczęstszych zatruć oraz ich zapobiegania. Ćwiczenia: 1. ZESPOŁY SPECYFICZNYCH OBJAWÓW KLINICZNYCH I USZKODZENIA NARZĄDOWE: zespoły specyficznych objawów klinicznych (toksydromy); cholinergiczny, cholinolityczny, sympatykomimetyczny, zespoły odstawienne. Seminarium (4 godziny): 1. Rola i znaczenie ośrodków informacji toksykologicznej. Semestr 9/10 |
W18, W19, W2, W20, W21, W24, W25, W3, W34, W35, W36, W37, U1, U15, U19, U2, U21, U22, U23, U24, U3, U31, U39, U4, U49, U50, K3, K4, K6, K8 | classes, seminar |
11. |
Praktyczne nauczanie kliniczne Czynne uczestnictwo studentów w pracy zespołów medycznych i opiece nad chorymi mające na celu praktyczne przygotowanie do wykonywania pracy lekarza w zakresie profilaktyki, diagnostyki i postępowania terapeutycznego u pacjentów ze schorzeniami internistycznymi. Zajęcia w poszczególnych jednostkach: 1. Klinika Chorób Wewnętrznych i Medycyny Wsi Wymiar zajęć: 240 h (8 tygodni po 30 h/tydzień) Semestr 11/12 |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W27, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U37, U38, U39, U4, U40, U41, U42, U43, U44, U5, U51, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | clinical classes |
Course advanced
Semester 5
Teaching methods :
case study, classes / practicals, demonstration, discussion, OSCE examination, e-learning, case study method, seminar, lecture with multimedia presentation, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego
Activities | Examination methods | Credit conditions |
---|---|---|
e-learning | multiple choice test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
classes | OSCE examination, classroom observation, multiple choice test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego przygotowania do ćwiczeń i seminariów). W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Po 5-tym semestrze wspólne zaliczenie (w formie testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego OSCE-1) z Chorób Wewnętrznych, Pediatrii, Chirurgii, Ginekologii i Położnictwa, oraz Laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Zintegrowany test wielokrotnego wyboru składa się ze 120 pytań, z czego 30 przypada na pytania z chorób wewnętrznych, a ponadto po 30 pytań z zakresu Propedeutyki Pediatrii, Chirurgii i Ginekologii.Egzamin praktyczny OSCE-1 składa się z 13 stacji (3 stacje z wywiadem, 2 z badaniem fizykalnym dorosłych, 1 z EKG, 2 z osłuchiwania serca i płuc,1 pediatryczna, 2 chirurgiczne, 2 ginekologiczne). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz pozytywne zaliczenie 60% z wszystkich stacji OSCE-1, przy czym bezwzględnie muszą być zaliczone 2 stacje z wywiadem. W drugim terminie zaliczenie w formie ustnej jest przeprowadzane przez egzaminatorów wyznaczonych przez koordynatora przedmiotu. |
Semester 6
Teaching methods :
case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, mentoring
Activities | Examination methods | Credit conditions |
---|---|---|
seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku. Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semester 7, Semester 8
Teaching methods :
case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, mentoring, exercises in the outpatient clinic
Activities | Examination methods | Credit conditions |
---|---|---|
e-learning | oral examination, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne |
seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semester 9, Semester 10
Teaching methods :
case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, mentoring, exercises in the outpatient clinic, demonstration and exercise classes on rare syndromes
Activities | Examination methods | Credit conditions |
---|---|---|
e-learning | oral examination, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne |
seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 dzień na każde 5 dni zajęć - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semester 11, Semester 12
Teaching methods :
case study, clinical classes, discussion, case study method, group work, PBL Problem Based Learning, practical classes, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, mentoring, tutoring, demonstration and exercise classes on rare syndromes
Activities | Examination methods | Credit conditions |
---|---|---|
clinical classes | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywność na zajęciach (forma oceniania ciągłego) potwierdzona przez Lekarza nadzorującego praktyczne nauczanie kliniczne w danej jednostce w dzienniczku umiejętności praktycznych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dłuższej niż 1 tydzień (na 8-tygodniowy blok zajęć) - konieczność odrobienia nieobecności u asystenta prowadzącego zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych ,5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa, zaliczenie uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich.Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminu w drugim terminie w formie egzaminu ustnego Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania Dzienniczek umiejętności praktycznych.Złożenie potwierdzenia uzyskania umiejętności praktycznych w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” |
Additional info
Ćwiczenia przy łóżku chorego: badanie pacjentów, planowanie i referowanie problemu diagnostycznego, ustalanie badań dodatkowych oraz propozycje terapii poszczególnych jednostek chorobowych.
Entry requirements
Pozytywny wynik egzaminu i zaliczenia z przedmiotów: Patologia, Wstęp do nauk klinicznych.
Literature
Obligatory- Interna Szczeklika 2021. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2021
- Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
- Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
- Choroby wewnętrzne, tom 1 i 2, red. Kokot F. Wyd. VIII, PZWL, Warszawa, 2006
- Interna Szczeklika 2020/2021 - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020
- Mikrobiologia. Red.P. Murray, K. Rosenthal, M. Pfaller. (red. tłum. A. Przondo-Mordarska, G. Martirosian, A. Szkaradkiewicz). Wyd. II polskie, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2018
- Diagnostyka bakteriologiczna. Red. E.M. Szewczyk, Wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
- Badania kliniczne. red. Munro J, Edwards Ch. PZWL, Warszawa, 1993
- Rozpoznanie przy łóżku chorego. Mattingly D, Steward Ch. PZWL, Warszawa, 1998
- Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, red. Kokot F, PZWL, Warszawa, 1998
- Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego - aktualne dostępne na stronie: www.cukrzyca.info.pl
- Podstawy hematologii. red. Nowak WS, Skotnicki AB. Wyd. 2, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2011
- Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. https://nadcisnienietetnicze.pl/ptnt/wytyczne_ptnt
- Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278
- Terapia w chorobach reumatycznych. red. Zimmermann-Górska I. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2018
- Zarys toksykologii klinicznej. red. Pach J. Wydawnictwo UJ, Kraków, 2009
- Algorytmy diagnostyczne i lecznicze w praktyce SOR. red. Brongel L. PZWL, Warszawa, 2017
- Najnowsze rekomendacje towarzystw naukowych zalecane do stosowania w praktyce klinicznej, publikowane m.in. w Gastroenterologia Praktyczna, Przegląd Gastroenterologiczny i inne.
- Endokrynologia ogólna i kliniczna Greenspana. Gardner DG, Shoback D. Czelej, Lublin, 2011
- Diabetologia - kompendium. red. Czupryniak L. Termedia, Poznań, 2014
- Cukrzyca typu 1 u osób dorosłych. red. Sieradzki J, Wierusz-Wysocka B. Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2012
- Cukrzyca. red. Sieradzki J. Via Medica, Gdańsk, 2015 i 2019
- Wielka Interna. red. Antczak A, Myśliwiec M, Pruszczyk P. Medical Tribune Polska, Warszawa, 2020
- Przewodnik antybiotykoterapii szpitalnej. Red. D. Dzierżanowska D. Wyd. II, Alfa-medica press, Bilsko-Biała, 2016
- Antybiotykoterapia praktyczna. Red. D. Dzierżanowska: Wyd. VI, Alfa medica press, Bielsko-Biała, 2018
- Mukowiscydoza: choroba wieloukładowa, red. D. Sands, Poznań, Termedia Wydawnictwa Medyczne, 2018.
- Nowotwory klatki piersiowej – praktyczny przewodnik dla lekarzy, red. J. Jassem, M. Krzakowski, Gdańsk, Via Medica, 2018
- Kardiologia: Podręcznik Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, red. Ponikowski P, Hoffman P, Witkowski A, Lipiec P. Via Medica, Gdańsk, 2019
- Reumatologia w Gabinecie Lekarza POZ, Marzena Olesińska , PZWL 2019, Kraków 2019
- Czasopismo – Reumatologia/Rheumatology wydawnictwo: TERMEDIA, https://www.termedia.pl/Czasopismo/Reumatologia-18