
Basic information
- Organizational unit
- Faculty of Medicine
- Field of study
- Medicine, Program in Polish
- Study level
- long-cycle master's degree program
- Study form
- full-time
- Education profile
- general academic
- Disciplines
- Medical science
- ISCED classification
- 0912 Medicine
- Subject related to scientific research
- Yes
- USOS code
- Didactic cycle
- 2023/24
- Realization year
- 2025/26, 2026/27, 2027/28, 2028/29
- Lecture languages
- polish
- Block
- obligatory for passing a year
- Mandatory
- obligatory
- Examination
- examination
- Standard groups
- B. Scientific basics of medicine, C. Preclinical course, E. Clinical non-procedural medical disciplines, H. Clinical training
|
Period
Semester 5
|
Examination
-
Activities and hours
classes:
60
e-learning lecture: 10 |
Number of ECTS points
0.0
|
|
Period
Semester 6
|
Examination
credit
Activities and hours
seminar:
30
classes: 30 |
Number of ECTS points
7.0
|
|
Periods
Semester 7, Semester 8
|
Examination
credit
Activities and hours
seminar:
22
classes: 69 e-learning lecture: 9 e-learning seminar: 9 |
Number of ECTS points
7.0
|
|
Periods
Semester 9, Semester 10
|
Examination
credit
Activities and hours
seminar:
24
classes: 75 e-learning lecture: 12 e-learning seminar: 6 |
Number of ECTS points
7.0
|
|
Periods
Semester 11, Semester 12
|
Examination
examination
Activities and hours
clinical classes:
240
|
Number of ECTS points
16.0
|
Goals
| C1 | Zapoznanie studenta z epidemiologią oraz etiopatogenezą, stratyfikacją ryzyka, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań. |
| C2 | Praktyczne przygotowanie do wykonywaniu zawodu lekarza |
| C3 | Nabycie umiejętności komunikacji z pacjentem oraz współpracy interdyscyplinarnej z innymi członkami zespołu |
| C4 | Interpretacja badań medycznych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa. Prowadzenie dokumentacji medycznej |
Subject's learning outcomes
| Code | Outcomes in terms of | Effects | Examination methods |
| Knowledge – Student knows and understands: | |||
| W1 | rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych | O.W1 | oral examination, classroom observation, test |
| W2 | objawy i przebieg chorób | O.W2 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| W3 | sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych | O.W3 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| W4 | etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach | O.W4 | oral examination, classroom observation, test |
| W5 | metody prowadzenia badań naukowych | O.W5 | oral examination, classroom observation, test |
| W6 | zasady tworzenia baz danych na potrzeby obsługi pacjenta i badań naukowych | B.W48 | oral examination, classroom observation, test |
| W7 | zasady działania i wykorzystania elektronicznego rekordu pacjenta | B.W49 | classroom observation |
| W8 | zasady prawidłowego żywienia osoby zdrowej i chorej oraz metody oceny stanu odżywienia | B.W50 | oral examination, classroom observation, test |
| W9 | elementy szpitalnego systemu obsługi pacjenta | B.W42 | classroom observation |
| W10 | wybrane, dostępne w Internecie źródła informacji medycznej ze szczególnym uwzględnieniem chorób o podłożu genetycznym | B.W43 | classroom observation |
| W11 | rodzaje badań obserwacyjnych i interwencyjnych oraz zasady ich przeprowadzania | B.W35 | oral examination, classroom observation, test |
| W12 | zasady oceny siły i wiarygodności zaleceń w wytycznych postępowania | B.W34 | oral examination, classroom observation, test |
| W13 | podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego | C.W20 | oral examination, classroom observation, test |
| W14 | podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej | C.W21 | oral examination, classroom observation, test |
| W15 | typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji | C.W23 | oral examination, classroom observation, test |
| W16 | definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej | C.W29 | oral examination, classroom observation, test |
| W17 | etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych | C.W30 | oral examination, classroom observation, test |
| W18 | poszczególne grupy środków leczniczych | C.W35 | oral examination, classroom observation, test |
| W19 | główne mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku | C.W36 | oral examination, classroom observation, test |
| W20 | wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków | C.W37 | oral examination, classroom observation, test |
| W21 | podstawowe zasady farmakoterapii | C.W38 | oral examination, classroom observation, test |
| W22 | ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji | C.W39 | oral examination, classroom observation, test |
| W23 | problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej | C.W40 | oral examination, classroom observation, test |
| W24 | podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii ogólnej | C.W43 | oral examination, classroom observation, test |
| W25 | uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób | E.W1 | oral examination, classroom observation, test |
| W26 | przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy | E.W7 | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| W27 | wskazania i zasady wykonywania biopsji wątroby i asystuje przy wykonywaniu zabiegu | E.W55 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| W28 | procesy: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu | B.W18 | oral examination, classroom observation, test |
| W29 | czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi | B.W21 | oral examination, classroom observation, test |
| W30 | podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów | B.W24 | oral examination, classroom observation, test |
| W31 | związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi | B.W25 | oral examination, classroom observation, test |
| W32 | mechanizm działania hormonów | C.W51 | oral examination, classroom observation, test |
| W33 | konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia | C.W50 | oral examination, classroom observation, test |
| W34 | konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki | C.W15 | oral examination, classroom observation, test |
| W35 | grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć | C.W44 | oral examination, classroom observation, test |
| W36 | objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków | C.W45 | oral examination, classroom observation, test |
| W37 | podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach | C.W46 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| W38 | sposoby komputerowego wspomagania decyzji lekarskich ze szczególnym uwzględnieniem techniki ścieżek klinicznych | B.W39 | classroom observation |
| W39 | morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych | C.W52 | oral examination, classroom observation, test |
| W40 | podstawowe zespoły objawów neurologicznych | E.W13 | test |
| W41 | patomechanizmy zaburzeń regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym: układów krążenia, oddechowego moczowego i pokarmowego, układu nerwowego (ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego) | B.W33 | oral examination, classroom observation |
| W42 | pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa | E.W30 | oral examination, classroom observation |
| W43 | specyficzne schorzenia związane z aktywnością fizyczną i wyczynowym współzawodnictwem, także w sporcie niepełnosprawnych oraz u dziewcząt i kobiet | E.W46 | classroom observation |
| W44 | zasady żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Opisuje różnicę między dopingiem a wspomaganiem | E.W47 | classroom observation |
| W45 | rolę rehabilitacji medycznej i metody w niej stosowane | E.W31 | oral examination, classroom observation, test |
| W46 | podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej | C.W19 | classroom observation |
| Skills – Student can: | |||
| U1 | rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego | O.U1 | oral examination, classroom observation, test |
| U2 | rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej | O.U2 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U3 | zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki | O.U3 | oral examination, classroom observation, test |
| U4 | wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki | O.U4 | oral examination, classroom observation, test |
| U5 | planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy | O.U5 | classroom observation |
| U6 | inspirować proces uczenia się innych osób | O.U6 | classroom observation |
| U7 | komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta | O.U7 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
| U8 | komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą | O.U8 | OSCE examination, classroom observation |
| U9 | krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko | O.U9 | classroom observation |
| U10 | korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi | B.U10 | classroom observation |
| U11 | ocenić wiarygodność badania klinicznego | B.U18 | oral examination, classroom observation, test |
| U12 | zrozumieć pojęcia opisujące siłę działania danej interwencji w badaniu | B.U19 | oral examination, classroom observation, test |
| U13 | korzystać z symulatorów komputerowych do wspomagania procesu podejmowania decyzji medycznych | B.U27 | classroom observation |
| U14 | zabezpieczyć dane kliniczne przed niepowołanym dostępem | B.U29 | classroom observation |
| U15 | szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami | C.U18 | oral examination, classroom observation, test |
| U16 | interpretować wyniki badań mikrobiologicznych | C.U10 | oral examination, classroom observation, test |
| U17 | przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | E.U1 | booklet of practical skills, OSCE examination |
| U18 | przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | E.U3 | booklet of practical skills, OSCE examination |
| U19 | oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta | E.U7 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| U20 | przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci | E.U12 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| U21 | oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta | E.U13 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U22 | rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia | E.U14 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| U23 | rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek | E.U15 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U24 | planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne | E.U16 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U25 | przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi | E.U17 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U26 | proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej | E.U18 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U27 | rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze | E.U19 | oral examination, classroom observation, test |
| U28 | kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego | E.U20 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U29 | rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | E.U21 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U30 | dokonywać oceny funkcjonalnej pacjenta z niepełnosprawnością | E.U22 | oral examination, classroom observation, test |
| U31 | interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy | E.U24 | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test |
| U32 | stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego | E.U25 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U33 | planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi | E.U26 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U34 | kwalifikować pacjenta do szczepień | E.U27 | oral examination, classroom observation, test |
| U35 | pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej | E.U28 | booklet of practical skills, classroom observation |
| U36 | wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchniowej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi | E.U29 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
| U37 | asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki | E.U30 | booklet of practical skills, classroom observation |
| U38 | planować konsultacje specjalistyczne | E.U32 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U39 | wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach | E.U33 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U40 | oceniać odleżyny i stosować odpowiednie opatrunki | E.U35 | classroom observation |
| U41 | postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę) | E.U36 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
| U42 | prowadzić dokumentację medyczną pacjenta | E.U38 | booklet of practical skills, classroom observation |
| U43 | asystować przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego | E.U39 | booklet of practical skills, classroom observation |
| U44 | zaproponować właściwe postępowanie żywieniowe osobom w wieku rozwojowym i dorosłym obciążonym intensywnym wysiłkiem Interpretuje środki zabronione w sporcie. Identyfikuje rodzaje i środki wspomagania | E.U43 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U45 | przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe | E.U6 | booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation |
| U46 | proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach | E.U23 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U47 | wykonać i zinterpretować antropometryczne pomiary stanu odżywienia, umie zebrać wywiad żywieniowy i dokonać oceny ilościowej i jakościowej spożycia (przy uwzględnieniu suplementów diety) z wykorzystaniem żywieniowego programu komputerowego | B.U17 | oral examination, classroom observation, test |
| U48 | dokonać analizy patofizjologicznej wybranych przypadków klinicznych zgodnie z regułą PBCA (Problem Based Case Analysis) | B.U16 | oral examination, classroom observation, test |
| U49 | interpretować wyniki badań toksykologicznych | C.U19 | oral examination, classroom observation, test |
| U50 | monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami | E.U34 | booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test |
| U51 | rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon | E.U37 | booklet of practical skills, classroom observation |
| U52 | rozpoznawać stan przetrenowania oraz przeciążenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu związane z uprawianiem sportu. Umie zapobiegać oraz postępować w odwodnieniu oraz w zaburzeniach wynikających z wysiłku fizycznego w różnych warunkowych środowiskowych | E.U42 | classroom observation |
| U53 | opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania | C.U20 | classroom observation |
| Social competences – Student is ready to: | |||
| K1 | nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | O.K1 | OSCE examination, classroom observation |
| K2 | kierowania się dobrem pacjenta | O.K2 | OSCE examination, classroom observation |
| K3 | przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta | O.K3 | classroom observation |
| K4 | podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | O.K4 | OSCE examination, classroom observation |
| K5 | dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | O.K5 | classroom observation |
| K6 | propagowania zachowań prozdrowotnych | O.K6 | classroom observation |
| K7 | korzystania z obiektywnych źródeł informacji | O.K7 | classroom observation |
| K8 | formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji | O.K8 | OSCE examination, classroom observation |
| K9 | wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | O.K9 | OSCE examination, classroom observation |
| K10 | formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej | O.K10 | classroom observation |
| K11 | przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | O.K11 | OSCE examination, classroom observation |
Calculation of ECTS points
Semester 5
| Activity form | Activity hours* | |
| classes | 60 | |
| e-learning lecture | 10 | |
| preparation for classes | 30 | |
| kształcenie samodzielne | 30 | |
| preparation for examination | 20 | |
| Student workload |
Hours
150
|
|
| Workload involving teacher |
Hours
70
|
|
| Practical workload |
Hours
60
|
|
* hour means 45 minutes
Semester 6
| Activity form | Activity hours* | |
| seminar | 30 | |
| classes | 30 | |
| preparation for classes | 30 | |
| kształcenie samodzielne | 15 | |
| Student workload |
Hours
105
|
|
| Workload involving teacher |
Hours
60
|
|
| Practical workload |
Hours
30
|
|
* hour means 45 minutes
Semester 7, Semester 8
| Activity form | Activity hours* | |
| seminar | 22 | |
| classes | 69 | |
| e-learning lecture | 9 | |
| e-learning seminar | 9 | |
| kształcenie samodzielne | 15 | |
| preparation for classes | 15 | |
| case analysis | 10 | |
| Student workload |
Hours
149
|
|
| Workload involving teacher |
Hours
109
|
|
| Practical workload |
Hours
79
|
|
* hour means 45 minutes
Semester 9, Semester 10
| Activity form | Activity hours* | |
| seminar | 24 | |
| classes | 75 | |
| e-learning lecture | 12 | |
| e-learning seminar | 6 | |
| preparation for classes | 30 | |
| case analysis | 20 | |
| kształcenie samodzielne | 30 | |
| Student workload |
Hours
197
|
|
| Workload involving teacher |
Hours
117
|
|
| Practical workload |
Hours
95
|
|
* hour means 45 minutes
Semester 11, Semester 12
| Activity form | Activity hours* | |
| clinical classes | 240 | |
| preparation for examination | 50 | |
| preparation for classes | 40 | |
| case analysis | 30 | |
| kształcenie samodzielne | 30 | |
| preparation for test | 30 | |
| Student workload |
Hours
420
|
|
| Workload involving teacher |
Hours
240
|
|
| Practical workload |
Hours
270
|
|
* hour means 45 minutes
Study content
| No. | Course content | Subject's learning outcomes | Activities |
| 1. |
Propedeutyka |
W1, W2, W25, W26, W29, W3, W38, W4, W40, W41, W5, W8, W9, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U29, U3, U31, U32, U33, U36, U37, U38, U4, U42, U45, U47, U48, U5, U52, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, e-learning lecture |
| 2. |
Kardiologia i angiologia |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W28, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W39, W4, W46, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U36, U38, U39, U4, U46, U5, U50, U53, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning lecture, e-learning seminar |
| 3. |
Pulmonologia Wykłady e-learning (2 h): |
W1, W2, W26, W3, W4, U1, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U24, U28, U29, U3, U31, U36, U37, U4, U42, U7, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning lecture |
| 4. |
Gastroenterologia z toksykologią |
W2, W26, W3, W9, U1, U17, U18, U19, U20, U21, U22, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U35, U36, U38, U4, U42, U49, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning seminar |
| 5. |
Endokrynologia i choroby metaboliczne |
W1, W10, W2, W25, W26, W3, W31, W32, W33, W4, W5, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U31, U32, U36, U38, U4, U42, U44, U45, U47, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning lecture, e-learning seminar |
| 6. |
Nefrologia |
W1, W12, W13, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U38, U39, U4, U46, U47, U48, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning lecture |
| 7. |
Reumatologia z Alergologią |
W1, W2, W26, W3, W4, W42, W43, W44, W45, U1, U17, U18, U24, U25, U26, U29, U3, U30, U38, U4, U42, U46, U5, U6, U7, U8, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | classes, seminar, e-learning seminar |
| 8. |
Diagnostyka laboratoryjna Seminarium 1 (4 godziny): 1. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu odpornościowego. Interpretacja wyników laboratoryjnych, analiza przypadków klinicznych. Seminarium 2 (5 godzin): 1. Biochemia kliniczna chorób nerek. Laboratoryjna ocena czynności nerek - interpretacja wyników, analiza przypadków klinicznych. Semestr 7/8, 9/10 |
W26, W3, U3, K9 | seminar |
| 9. |
Praktyczne nauczanie kliniczne |
W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W27, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U37, U38, U39, U4, U40, U41, U42, U43, U44, U5, U51, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 | clinical classes |
| 10. |
Choroby rzadkie |
W2, W26, U3, U31 | seminar |
Course advanced
Semester 5
Teaching methods :
case study, classes / practicals, demonstration, discussion, OSCE examination, e-learning, case study method, seminar, lecture with multimedia presentation, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego
| Activities | Examination methods | Credit conditions |
|---|---|---|
| classes | OSCE examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego przygotowania do ćwiczeń i seminariów). W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Po 5-tym semestrze wspólne zaliczenie (w formie testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego OSCE-1) z Chorób Wewnętrznych, Pediatrii, Chirurgii, Ginekologii i Położnictwa, oraz Laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Zintegrowany test wielokrotnego wyboru składa się ze 120 pytań, z czego 30 przypada na pytania z chorób wewnętrznych, a ponadto po 30 pytań z zakresu Propedeutyki Pediatrii, Chirurgii i Ginekologii.Egzamin praktyczny OSCE-1 składa się z 13 stacji (3 stacje z wywiadem, 2 z badaniem fizykalnym dorosłych, 1 z EKG, 2 z osłuchiwania serca i płuc,1 pediatryczna, 2 chirurgiczne, 2 ginekologiczne). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz pozytywne zaliczenie 60% z wszystkich stacji OSCE-1, przy czym bezwzględnie muszą być zaliczone 2 stacje z wywiadem. W drugim terminie zaliczenie w formie ustnej jest przeprowadzane przez egzaminatorów wyznaczonych przez koordynatora przedmiotu. |
| e-learning lecture | oral examination, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
Semester 6
Teaching methods :
case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego
| Activities | Examination methods | Credit conditions |
|---|---|---|
| seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
| classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku. Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
Semester 7, Semester 8
Teaching methods :
case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, exercises in the outpatient clinic, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego
| Activities | Examination methods | Credit conditions |
|---|---|---|
| seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania.Ponadto do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu jednokrotnego wyboru, obejmującego materiał z semestrów 6/7/8:test składa sie z 40 pytań, do każdego pytania przygotowanych jest 5 odpowiedzi , z których tylko jedna jest prawidłowa. |
| classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania.Ponadto do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu jednokrotnego wyboru, obejmującego materiał z semestrów 6/7/8:test składa sie z 40 pytań, do każdego pytania przygotowanych jest 5 odpowiedzi , z których tylko jedna jest prawidłowa. |
| e-learning lecture | oral examination, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
| e-learning seminar | test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
Semester 9, Semester 10
Teaching methods :
case study, brainstorm, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, OSCE examination, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, exercises in the outpatient clinic, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, demonstration and exercise classes on rare syndromes
| Activities | Examination methods | Credit conditions |
|---|---|---|
| seminar | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
| classes | OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania |
| e-learning lecture | oral examination, test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
| e-learning seminar | test | Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne. |
Semester 11, Semester 12
Teaching methods :
case study, clinical classes, discussion, case study method, group work, PBL Problem Based Learning, practical classes, mentoring, tutoring, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, demonstration and exercise classes on rare syndromes
| Activities | Examination methods | Credit conditions |
|---|---|---|
| clinical classes | booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test | Obecność i aktywność na zajęciach (forma oceniania ciągłego) potwierdzona przez Lekarza nadzorującego praktyczne nauczanie kliniczne w danej jednostce w dzienniczku umiejętności praktycznych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych ,5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa, zaliczenie uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich.Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminu w drugim terminie w formie egzaminu ustnego Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania Dzienniczek umiejętności praktycznych.Złożenie potwierdzenia uzyskania umiejętności praktycznych w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” |
Additional info
Ćwiczenia przy łóżku chorego: badanie pacjentów, planowanie i referowanie problemu diagnostycznego, ustalanie badań dodatkowych oraz propozycje terapii poszczególnych jednostek chorobowych.
Entry requirements
Pozytywny wynik egzaminu i zaliczenia z przedmiotów: Patologia, Wstęp do nauk klinicznych.
Warunkiem dopuszczenia do zajęć klinicznych, odbywających się w semestrze 6 i następnych jest łączne spełnienie obu poniższych warunków:
- pozytywne zaliczenie zintegrowanego testu po 5 semestrze wspólnego dla przedmiotów: choroby wewnętrzne, pediatria, chirurgia i laboratoryjne nauczanie umiejętności klinicznych
- pozytywne zaliczenie umiejętności praktycznych w formie zintegrowanego egzaminu OSCE po 5 semestrze, obejmującego stacje z umiejętności komunikacyjnych, badania fizykalnego oraz dedykowane stacje, w tym pediatryczne i chirurgiczne
Literature
Obligatory- Interna Szczeklika 2024. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2024
- Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
- Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
- Interna Szczeklika - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków,
- Diagnostyka bakteriologiczna. Red. E.M. Szewczyk, Wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
- Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278