pl en
en
Internal Medicine
Educational subject description sheet

Basic information

Organizational unit
Faculty of Medicine
Field of study
Medicine, Program in Polish
Study level
long-cycle master's degree program
Study form
full-time
Education profile
general academic
Disciplines
Medical science
ISCED classification
0912 Medicine
Subject related to scientific research
Yes
USOS code
Didactic cycle
2023/24
Realization year
2025/26, 2026/27, 2027/28, 2028/29
Lecture languages
polish
Block
obligatory for passing a year
Mandatory
obligatory
Examination
examination
Standard groups
B. Scientific basics of medicine, C. Preclinical course, E. Clinical non-procedural medical disciplines, H. Clinical training
Subject coordinator
Tomasz Grodzicki, Andrzej Surdacki, Maciej Małecki, Alicja Hubalewska-Dydejczyk, Krzysztof Sładek, Grażyna Bochenek, Wojciech Płazak, Tomasz Sacha, Małgorzata Zwolińska-Wcisło, Piotr Hydzik, Mariusz Korkosz, Marek Rajzer, Katarzyna Krzanowska
Lecturer
The full list of lecturers is available on the website usosweb.uj.edu.pl in the tab Directory → Courses.
Period
Semester 5
Examination
-
Activities and hours
classes: 60
e-learning lecture: 10
Number of ECTS points
0.0
Period
Semester 6
Examination
credit
Activities and hours
seminar: 30
classes: 30
Number of ECTS points
7.0
Periods
Semester 7, Semester 8
Examination
credit
Activities and hours
seminar: 22
classes: 69
e-learning lecture: 9
e-learning seminar: 9
Number of ECTS points
7.0
Periods
Semester 9, Semester 10
Examination
credit
Activities and hours
seminar: 24
classes: 75
e-learning lecture: 12
e-learning seminar: 6
Number of ECTS points
7.0
Periods
Semester 11, Semester 12
Examination
examination
Activities and hours
clinical classes: 240
Number of ECTS points
16.0

Goals

C1 Zapoznanie studenta z epidemiologią oraz etiopatogenezą, stratyfikacją ryzyka, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań.
C2 Praktyczne przygotowanie do wykonywaniu zawodu lekarza
C3 Nabycie umiejętności komunikacji z pacjentem oraz współpracy interdyscyplinarnej z innymi członkami zespołu
C4 Interpretacja badań medycznych, stawianie diagnozy, diagnostyka różnicowa. Prowadzenie dokumentacji medycznej

Subject's learning outcomes

Code Outcomes in terms of Effects Examination methods
Knowledge – Student knows and understands:
W1 rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych O.W1 oral examination, classroom observation, test
W2 objawy i przebieg chorób O.W2 OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
W3 sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych O.W3 OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
W4 etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4 oral examination, classroom observation, test
W5 metody prowadzenia badań naukowych O.W5 oral examination, classroom observation, test
W6 zasady tworzenia baz danych na potrzeby obsługi pacjenta i badań naukowych B.W48 oral examination, classroom observation, test
W7 zasady działania i wykorzystania elektronicznego rekordu pacjenta B.W49 classroom observation
W8 zasady prawidłowego żywienia osoby zdrowej i chorej oraz metody oceny stanu odżywienia B.W50 oral examination, classroom observation, test
W9 elementy szpitalnego systemu obsługi pacjenta B.W42 classroom observation
W10 wybrane, dostępne w Internecie źródła informacji medycznej ze szczególnym uwzględnieniem chorób o podłożu genetycznym B.W43 classroom observation
W11 rodzaje badań obserwacyjnych i interwencyjnych oraz zasady ich przeprowadzania B.W35 oral examination, classroom observation, test
W12 zasady oceny siły i wiarygodności zaleceń w wytycznych postępowania B.W34 oral examination, classroom observation, test
W13 podstawy dezynfekcji, sterylizacji i postępowania aseptycznego C.W20 oral examination, classroom observation, test
W14 podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej C.W21 oral examination, classroom observation, test
W15 typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji C.W23 oral examination, classroom observation, test
W16 definicję i patofizjologię wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej C.W29 oral examination, classroom observation, test
W17 etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zmian wstecznych i zmian postępowych C.W30 oral examination, classroom observation, test
W18 poszczególne grupy środków leczniczych C.W35 oral examination, classroom observation, test
W19 główne mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku C.W36 oral examination, classroom observation, test
W20 wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków C.W37 oral examination, classroom observation, test
W21 podstawowe zasady farmakoterapii C.W38 oral examination, classroom observation, test
W22 ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji C.W39 oral examination, classroom observation, test
W23 problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej C.W40 oral examination, classroom observation, test
W24 podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii ogólnej C.W43 oral examination, classroom observation, test
W25 uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W1 oral examination, classroom observation, test
W26 przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego, 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, 3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii, 5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki, 6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów, 7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej, 8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego, 9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy E.W7 OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
W27 wskazania i zasady wykonywania biopsji wątroby i asystuje przy wykonywaniu zabiegu E.W55 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
W28 procesy: cykl komórkowy, proliferacja, różnicowanie i starzenie się komórek, apoptoza i nekroza oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu B.W18 oral examination, classroom observation, test
W29 czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego, układu pokarmowego, układu moczowego i powłok skórnych oraz zależności istniejące między nimi B.W21 oral examination, classroom observation, test
W30 podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów B.W24 oral examination, classroom observation, test
W31 związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi B.W25 oral examination, classroom observation, test
W32 mechanizm działania hormonów C.W51 oral examination, classroom observation, test
W33 konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia C.W50 oral examination, classroom observation, test
W34 konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki C.W15 oral examination, classroom observation, test
W35 grupy leków, których nadużywanie może prowadzić do zatruć C.W44 oral examination, classroom observation, test
W36 objawy najczęściej występujących ostrych zatruć, w tym alkoholami, narkotykami i innymi substancjami psychoaktywnymi, metalami ciężkimi oraz wybranymi grupami leków C.W45 oral examination, classroom observation, test
W37 podstawowe zasady postępowania diagnostycznego w zatruciach C.W46 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
W38 sposoby komputerowego wspomagania decyzji lekarskich ze szczególnym uwzględnieniem techniki ścieżek klinicznych B.W39 classroom observation
W39 morfologiczne zmiany najważniejszych chorób nienowotworowych dotyczących całego organizmu (np. takich jak: miażdżyca, choroba nadciśnieniowa, cukrzyca, niewydolność krążeniowo-oddechowa, ogólnoustrojowe schorzenia infekcyjne i immunologiczne, najczęstsze zaburzenia hormonalne, najczęstsze schorzenia genetyczne) i potrafi powiązać je z już nabytą wiedzą z zakresu anatomii, biochemii, fizjologii patologicznych w celu wydedukowania objawów klinicznych C.W52 oral examination, classroom observation, test
W40 podstawowe zespoły objawów neurologicznych E.W13 test
W41 patomechanizmy zaburzeń regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka, w tym: układów krążenia, oddechowego moczowego i pokarmowego, układu nerwowego (ośrodkowego, obwodowego i autonomicznego) B.W33 oral examination, classroom observation
W42 pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa E.W30 oral examination, classroom observation
W43 specyficzne schorzenia związane z aktywnością fizyczną i wyczynowym współzawodnictwem, także w sporcie niepełnosprawnych oraz u dziewcząt i kobiet E.W46 classroom observation
W44 zasady żywienia osób aktywnych fizycznie oraz sportowców. Opisuje różnicę między dopingiem a wspomaganiem E.W47 classroom observation
W45 rolę rehabilitacji medycznej i metody w niej stosowane E.W31 oral examination, classroom observation, test
W46 podstawy diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej C.W19 classroom observation
Skills – Student can:
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1 oral examination, classroom observation, test
U2 rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej O.U2 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U3 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3 oral examination, classroom observation, test
U4 wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki O.U4 oral examination, classroom observation, test
U5 planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy O.U5 classroom observation
U6 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 classroom observation
U7 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta O.U7 booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation
U8 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8 OSCE examination, classroom observation
U9 krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko O.U9 classroom observation
U10 korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi B.U10 classroom observation
U11 ocenić wiarygodność badania klinicznego B.U18 oral examination, classroom observation, test
U12 zrozumieć pojęcia opisujące siłę działania danej interwencji w badaniu B.U19 oral examination, classroom observation, test
U13 korzystać z symulatorów komputerowych do wspomagania procesu podejmowania decyzji medycznych B.U27 classroom observation
U14 zabezpieczyć dane kliniczne przed niepowołanym dostępem B.U29 classroom observation
U15 szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami C.U18 oral examination, classroom observation, test
U16 interpretować wyniki badań mikrobiologicznych C.U10 oral examination, classroom observation, test
U17 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U1 booklet of practical skills, OSCE examination
U18 przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego E.U3 booklet of practical skills, OSCE examination
U19 oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta E.U7 booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
U20 przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U12 booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
U21 oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta E.U13 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U22 rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia E.U14 booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
U23 rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek E.U15 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U24 planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U16 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U25 przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi E.U17 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U26 proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej E.U18 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U27 rozpoznawać objawy lekozależności i proponować postępowanie lecznicze E.U19 oral examination, classroom observation, test
U28 kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego E.U20 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U29 rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby E.U21 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U30 dokonywać oceny funkcjonalnej pacjenta z niepełnosprawnością E.U22 oral examination, classroom observation, test
U31 interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy E.U24 booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test
U32 stosować leczenie żywieniowe, z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego E.U25 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U33 planować postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi E.U26 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U34 kwalifikować pacjenta do szczepień E.U27 oral examination, classroom observation, test
U35 pobierać i zabezpieczać materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej E.U28 booklet of practical skills, classroom observation
U36 wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym: 1) pomiar temperatury ciała (powierzchniowej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, 2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, 3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, 4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, 5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, 6) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, 7) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę, 8) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca, 9) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi E.U29 booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation
U37 asystować przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: 1) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych, 2) drenażu jamy opłucnowej, 3) nakłuciu worka osierdziowego, 4) nakłuciu jamy otrzewnowej, 5) nakłuciu lędźwiowym, 6) biopsji cienkoigłowej, 7) testach naskórkowych, 8) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretować ich wyniki E.U30 booklet of practical skills, classroom observation
U38 planować konsultacje specjalistyczne E.U32 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U39 wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach E.U33 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U40 oceniać odleżyny i stosować odpowiednie opatrunki E.U35 classroom observation
U41 postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę) E.U36 booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation
U42 prowadzić dokumentację medyczną pacjenta E.U38 booklet of practical skills, classroom observation
U43 asystować przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego E.U39 booklet of practical skills, classroom observation
U44 zaproponować właściwe postępowanie żywieniowe osobom w wieku rozwojowym i dorosłym obciążonym intensywnym wysiłkiem Interpretuje środki zabronione w sporcie. Identyfikuje rodzaje i środki wspomagania E.U43 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U45 przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe E.U6 booklet of practical skills, OSCE examination, classroom observation
U46 proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach E.U23 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U47 wykonać i zinterpretować antropometryczne pomiary stanu odżywienia, umie zebrać wywiad żywieniowy i dokonać oceny ilościowej i jakościowej spożycia (przy uwzględnieniu suplementów diety) z wykorzystaniem żywieniowego programu komputerowego B.U17 oral examination, classroom observation, test
U48 dokonać analizy patofizjologicznej wybranych przypadków klinicznych zgodnie z regułą PBCA (Problem Based Case Analysis) B.U16 oral examination, classroom observation, test
U49 interpretować wyniki badań toksykologicznych C.U19 oral examination, classroom observation, test
U50 monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami E.U34 booklet of practical skills, oral examination, classroom observation, test
U51 rozpoznać agonię pacjenta i stwierdzić jego zgon E.U37 booklet of practical skills, classroom observation
U52 rozpoznawać stan przetrenowania oraz przeciążenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu związane z uprawianiem sportu. Umie zapobiegać oraz postępować w odwodnieniu oraz w zaburzeniach wynikających z wysiłku fizycznego w różnych warunkowych środowiskowych E.U42 classroom observation
U53 opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy, w szczególności określać jego zintegrowaną odpowiedź na wysiłek fizyczny, ekspozycję na wysoką i niską temperaturę, utratę krwi lub wody, nagłą pionizację, przejście od stanu snu do stanu czuwania C.U20 classroom observation
Social competences – Student is ready to:
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1 OSCE examination, classroom observation
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2 OSCE examination, classroom observation
K3 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta O.K3 classroom observation
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4 OSCE examination, classroom observation
K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 classroom observation
K6 propagowania zachowań prozdrowotnych O.K6 classroom observation
K7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji O.K7 classroom observation
K8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji O.K8 OSCE examination, classroom observation
K9 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9 OSCE examination, classroom observation
K10 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej O.K10 classroom observation
K11 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób O.K11 OSCE examination, classroom observation

Calculation of ECTS points

Semester 5

Activity form Activity hours*
classes 60
e-learning lecture 10
preparation for classes 30
kształcenie samodzielne 30
preparation for examination 20
Student workload
Hours
150
Workload involving teacher
Hours
70
Practical workload
Hours
60

* hour means 45 minutes

Semester 6

Activity form Activity hours*
seminar 30
classes 30
preparation for classes 30
kształcenie samodzielne 15
Student workload
Hours
105
Workload involving teacher
Hours
60
Practical workload
Hours
30

* hour means 45 minutes

Semester 7, Semester 8

Activity form Activity hours*
seminar 22
classes 69
e-learning lecture 9
e-learning seminar 9
kształcenie samodzielne 15
preparation for classes 15
case analysis 10
Student workload
Hours
149
Workload involving teacher
Hours
109
Practical workload
Hours
79

* hour means 45 minutes

Semester 9, Semester 10

Activity form Activity hours*
seminar 24
classes 75
e-learning lecture 12
e-learning seminar 6
preparation for classes 30
case analysis 20
kształcenie samodzielne 30
Student workload
Hours
197
Workload involving teacher
Hours
117
Practical workload
Hours
95

* hour means 45 minutes

Semester 11, Semester 12

Activity form Activity hours*
clinical classes 240
preparation for examination 50
preparation for classes 40
case analysis 30
kształcenie samodzielne 30
preparation for test 30
Student workload
Hours
420
Workload involving teacher
Hours
240
Practical workload
Hours
270

* hour means 45 minutes

Study content

No. Course content Subject's learning outcomes Activities
1.

Propedeutyka
 
Semestr 5
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (20 h) w 6 osobowych grupach:
 
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jako dwie składowe badania lekarskiego.
2. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu krążenia.
3. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu oddechowego.
4. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu pokarmowego i moczowego.
5. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu dokrewnego, krwiotwórczego i narządu ruchu.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (40 h) w 2 osobowych grupach:
 
W trakcie ćwiczeń student poznaje dokładnie zasady przeprowadzania wywiadu lekarskiego z pacjentem dorosłym,
typowe objawy podmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, dokładnie metody i zasady badania przedmiotowego, typowe objawy przedmiotowe spotykane w chorobach wewnętrznych, podstawowe składowe zapisu EKG oraz najbardziej typowe zapisy patologiczne.
 
Wykłady e-learning (10 godzin):
 
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jako dwie składowe badania lekarskiego.
2. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu krążenia.
3. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu oddechowego.
4. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu pokarmowego i moczowego.
5. Objawy i badanie lekarskie w chorobach układu dokrewnego, krwiotwórczego i narządu ruchu.

W1, W2, W25, W26, W29, W3, W38, W4, W40, W41, W5, W8, W9, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U29, U3, U31, U32, U33, U36, U37, U38, U4, U42, U45, U47, U48, U5, U52, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, e-learning lecture
2.

Kardiologia i angiologia
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 6 (10 h)
 
1. Elektrokardiografia, monitorowanie EKG metodą Holtera.
2. Czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego ze szczegółowym omówieniem nadciśnienia i hipercholesterolemii. Prewencja pierwotna choroby niedokrwiennej serca.
3. Zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w OZW i przewlekłych zespołach wieńcowych. Postępowanie z chorym po przebytym zawale serca - prewencja wtórna.
4 Echokardiografia w ocenie wad serca, echokardigraficzne prawdopodobieństwo nadciśnienia płucnego.
5. Niewydolność serca: definicja, klasyfikacja, epidemiologia, etiologia, objawy kliniczne, zasady rozpoznawania, leczenie i rokowanie.
 
Semestr 7/8 (10 h)
 
1. Nadkomorowe zaburzenia rytmu serca, zasady leczenia przeciwpłytkowego i przeciwkrzepliwego, w tym łączenia leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych. Skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych.
2. Komorowe zaburzenia rytmu serca, diagnostyka i leczenie. Zaburzenia przewodnictwa, podstawy elektrostymulacji
serca.
3. Infekcyjne zapalenie wsierdzia (IZW), inne bakteriemie oraz wirusemie, fungemie i parazytemie, a także choroby
mięśnia sercowego i osierdzia o podłożu infekcyjnym- definicje, podział, czynniki etiologiczne. Profilaktyka IZW.
4. Choroby tętnic obwodowych: diagnostyka i leczenie (Angiologia).
5. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa: profilaktyka, diagnostyka i leczenie (Angiologia).
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (60 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 6/7/8
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale kardiologicznym oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Zajęcia obejmują:badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego w poszczególnych jednostkach chorobowych. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych w diagnostyce wybranych schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Interpretacja wyników badań mikrobiologicznych i zasady prawidłowej antybiotykoterapii w oparciu o przypadki kliniczne. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej oraz doboru lekówprzeciwdrobnoustrojowych w infekcyjnych schorzeniach układu sercowo-naczyniowego.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
1. Interpretacja elektrokardiogramu spoczynkowego, echokardiografii i badania RTG klatki piersiowej.
2. Nadciśnienie tętnicze: definicja, klasyfikacja, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania,
stratyfikacji ryzyka i leczenia.
3. Elektrokardiograficzna próba wysiłkowa: wskazania, przeciwwskazania, ograniczenia badania, interpretacja wyniku.
4. Nieinwazyjne badania obrazowe układu krążenia: wskazania, przeciwwskazania, interpretacja wyników.
5. Badania laboratoryjne w diagnostyce chorób układu krążenia i monitorowaniu leczenia, w szczególności markery
martwicy mięśniasercowego, peptydy natriuretyczne, D-dimer.
6. Podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, etiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostyki różnicowej ileczenia w wybranych stanach chorobowych:
• choroba niedokrwienna serca - algorytmy postępowania w OZW i stabilnych zespołach wieńcowych;
• najczęstsze zastawkowe wady serca;
• choroby wsierdzia, osierdzia i mięśnia sercowego (najczęstsze kardiomiopatie, zapalenie mięśnia serca);
• niewydolność serca (ostra i przewlekła);
• nadciśnienie tętnicze (pierwotne i wtórne);
• nadciśnienie płucne (aktualny podział).
7. Wady zastawkowe serca: przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, kryteria oceny zaawansowania
hemodynamicznego, zasady kwalifikacji do operacji kardiochirurgicznych i zabiegów przezskórnych.
8. Kardiomiopatie; zapalenie mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia: przyczyny, objawy kliniczne, zasady
rozpoznawania i leczenia.
9. Angiologia: podstawy patofizjologiczne, etiologia, epidemiologia, obraz kliniczny, zasady rozpoznawania, diagnostykiróżnicowej i leczenia u chorych z:
• ostrymi zespołami aortalnymi;
• chorobami tętnic obwodowych;
• żylną chorobą zakrzepowo-zatorową.
10. Zasady rozpoznawania i postępowania w najczęstszych zaburzeniach rytmu i przewodzenia:
• kardiowersja elektryczna i defibrylacja;
• wskazania do sztucznej stymulacji serca i zabiegów ablacji przezskórnej;
• prewencja pierwotna i wtórna nagłej śmierci sercowej.
11. Prewencja pierwotna i wtórna choroby niedokrwiennej serca; tradycyjne i nietradycyjne czynniki ryzyka, zasady
stratyfikacji ryzyka sercowo-naczyniowego.
12. Zasady leczenia przeciwzakrzepowego i przeciwpłytkowego:
• skale ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych i krwotocznych;
• łączenie leków przeciwpłytkowych i przeciwkrzepliwych.
13. Zaburzenia w zakresie układu krążenia u chorych z wybranymi schorzeniami. ogólnoustrojowymi, w tym z:
• cukrzycą;
• chorobami tarczycy;
• przewlekłą chorobą nerek.
14. Zasady kwalifikacji do diagnostyki inwazyjnej i rewaskularyzacji w zakresie krążenia wieńcowego oraz tętnic
obwodowych.
15. Zasady kwalifikacji do zabiegów kardiochirurgicznych i nowych technik zabiegowych.
16. Zasady kwalifikacji kardiologicznej i przygotowania chorych ze schorzeniami kardiologicznymi do zabiegów
pozasercowych.
17. Zasady postępowania u kobiet w ciąży z chorobami kardiologicznymi.
 
Wykłady e-learning (2 h):
 
Semestr 7/8
 
1. Wady zastawkowe serca.
2. ABC kardiologii inwazyjnej – od rutynowych do zaawansowanych technik leczenia interwencyjnego
3. Podstawy elektrostymulacji serca.
4. Wytyczne leczenia nadciśnienia tętniczego.
 
Seminarium e-learning (3 h):
 
Semestr 7/8
 
1. Elektrokardiografia

W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W16, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W28, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W39, W4, W46, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U36, U38, U39, U4, U46, U5, U50, U53, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning lecture, e-learning seminar
3.

Pulmonologia
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 6 (10 h)
 
1. Interpretacja wyników badań mikrobiologicznych i zasady prawidłowej antybiotykoterapii w oparciu o przypadki
kliniczne.
2. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej oraz doboru leków przeciwdrobnoustrojowych w infekcyjnych schorzeniach
układu oddechowego.
3. Główne funkcje układu oddechowego. Mechanika oddychania.
4. Badania radiologiczne w pulmonologii, Badanie bronchoskopowe, Rak płuca - znaczenie wczesnego rozpoznania.
5. Astma oskrzelowa a POChP - podobieństwa i różnice.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (30 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 6/7/8
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale pulmonologicznym oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Zajęcia obejmują: badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego w poszczególnych jednostkach chorobowych. Zajęcia praktyczne z interpretacji wyników gazometrii, badań czynnościowych płuc i badań obrazowych. Poznanie procedur inwazyjnych z zakresu endoskopii układu oddechowego, punkcji jamy opłucnowej i biopsji opłucnej oraz biopsji igłowej zmian obwodowych przez ścianę klatki piersiowej. Infekcje górnych dróg oddechowych i zapalenia płuc i opłucnej – o podłożu infekcyjnym (bakteryjnym, wirusowym, grzybiczym i innym) – metody diagnostyczne, wybór optymalnej terapii, antybiotykooporność.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
1. przewlekła obturacyjna choroba płuc (POCHP),
2. przewlekłe serce płucne,
3. zapalenia płuc,
4. grzybice układu oddechowego,
5. zakażenia oportunistyczne układu oddechowego,
6. nowotwory płuc,
7. gruźlica płuc i mykobakteriozy,
8. mukowiscydoza,
9. rozstrzenie oskrzeli,
10. zatorowość płucna,
11. nadciśnienie płucne,
12. zaburzenia oddychania w czasie snu,
13. stany nagłe w pulmonologii (odma samoistna, krwotok płucny, zator tętnicy płucnej, ostry napad astmy),
14. ARDS,
15. ostra i przewlekła niewydolność oddechowa,
16. tlenoterapia,
17. choroby opłucnej i śródpiersia,
18. choroby śródmiąższowe płuc (idiopatyczne włóknienie płuc, alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych, sarkoidoza)
19. zmiany w płucach w przebiegu chorób tkanki łącznej,
20. choroby zawodowe układu oddechowego.


Wykłady e-learning (2 h):
 
Semestr 7/8
 
1. Rak płuca - znaczenie wczesnego rozpoznania.
2. Astma oskrzelowa a POChP - podobieństwa i różnice.
3. Badania radiologiczne i bronchoskopowe w pulmonologii.
 



 

W1, W2, W26, W3, W4, U1, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U24, U28, U29, U3, U31, U36, U37, U4, U42, U7, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning lecture
4.

Gastroenterologia z toksykologią
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 6 (10 h)
 
1. Choroba trzewna (celiakia) (objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne, endoskopia, różnicowanie,
zasady leczenia), Enteropatia z utratą białka (objawy kliniczne, rozpoznawanie, zasady leczenia), Zespół rozrostu
bakteryjnego jelit (objawy kliniczne, rozpoznawanie, metody leczenia).
2. Zmiany ogniskowe w wątrobie - aktualne zasady diagnostyki i terapii zmian ogniskowych w wątrobie: naczyniaki, FNH, gruczolak wątrobowokomórkowy (objawy kliniczne, rozpoznawanie, postepowanie) Rak wątrobowokomórkowy i inne nowotwory wątroby (objawy kliniczne, rozpoznawanie, postepowanie).
3. Choroba refluksowa przełyku (objawy kliniczne, metody rozpoznawania, ocena wyników badań, rozpoznawanie –
endoskopia, RTG, 24-godzinna pH metra i impedancja przełykowa, manometria, metody leczenia farmakologicznego,
powikłania i ich leczenie).
4. Zmiany ogniskowe w trzustce (torbiele, zmiany lite -rodzaje, objawy kliniczne, rozpoznawanie, leczenie), Rak trzustki (objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne i obrazowe: USG, TK, EUS, MRCP, ECPW, zasady leczenia).
5. Rola i znaczenie ośrodków informacji toksykologicznej.
6. Definicje podstawowych pojęć w toksykologii klinicznej.
7. Wybrane problemy farmakokinetyczne w toksykologii klinicznej.
8. Podstawowe zasady postępowania leczniczego w ostrych zatruciach.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (30 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 6/7/8
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale gastroenterologicznym oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Zajęcia
obejmują: badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego w poszczególnych jednostkach chorobowych. Pobieranie materiału do badań mikrobiologicznych w diagnostyce wybranych schorzeń układu pokarmowego. Interpretacja wyników badań mikrobiologicznych i zasady prawidłowej antybiotykoterapii w oparciu o przypadki kliniczne. Zasady diagnostyki mikrobiologicznej oraz doboru leków przeciwdrobnoustrojowych w infekcyjnych schorzeniach układu pokarmowego.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
GATROENETEROLOGIA:
 
1. Interpretacja nieprawidłowości w badaniu podmiotowym i przedmiotowym w choroba przewodu pokarmowego, w tym trzustki i wątroby, interpretacja badań laboratoryjnych, endoskopowych, obrazowych (RTG, USG, TK, MR) w
rozpoznawaniu chorób przewodu pokarmowego.
2. Współczesne standardy diagnostyki i leczenia chorób przełyku i żołądka: achalazja, rozlany skurcz przełyku, bolesne skurcze przełyku, uchyłki przełyku, zaburzenia czynnościowe żołądka, zespół Zollingera i Ellisona, zapalenie błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, nowotwory przełyku i żołądka.
3. Biegunki – ostre i przewlekłe (objawy kliniczne, zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego, leczenie
przyczynowe, profilaktyka infekcji, zakażenie Clostridioides difficile (objawy kliniczne, postępowanie diagnostyczne i
terapeutyczne, nawroty, powikłania), najczęstsze choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego (etiologia, objawy
kliniczne, rozpoznawanie, leczenie, profilaktyka).
4. Diagnostyka i leczenie chorób jelit (choroba uchyłkowa jelita grubego, wrzodziejące zapalenie jelita grubego,
choroba Leśniowskiego i Crohna.
5. Rak jelita grubego, zespół jelita drażliwego.
6. Niedrożność porażenna i mechaniczna jelit (objawy kliniczne, postępowanie diagnostyczne, leczenie).
7. Krwawienie z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego.
8. Ostre zapalenie trzustki i przewlekłe zapalenie trzustki - przyczyny, objawy kliniczne, rozpoznawanie – badania
laboratoryjne, obrazowe i czynnościowe, leczenie zachowawcze i inwazyjne, powikłania.
9. Kamica pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych i rak pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych.
10. Choroby wątroby - Hemochromatoza wrodzona i choroba Wilsona, alkoholowa choroba wątroby, MAFLD – choroba stłuszczeniowa wątroby zależna od zaburzeń metabolicznych, marskość wątroby ze szczególnym uwzględnieniem wodobrzusza, encefalopatii wątrobowej, krwawień z żylaków przełyku i żołądka, zespołu wątrobowo-nerkowego.
 
TOKSYKOLOGIA:
 
1. ZESPOŁY SPECYFICZNYCH OBJAWÓW KLINICZNYCH I USZKODZENIA NARZĄDOWE: zespoły specyficznych objawów
klinicznych (toksydromy); cholinergiczny, cholinolityczny, sympatykomimetyczny, zespoły odstawienne.
2. WYBRANE USZKODZENIA NARZĄDOWE: toksyczne i polekowe uszkodzenia wątroby, rabdomioliza.
3. DIAGNOSTYKA I POSTEPOWANIE W PRZYPADKACH WYBRANYCH ZATRUĆ: substancje uzależniające, alkohole, gazy
toksyczne, metale ciężkie, środki ochrony roślin, substancje żrące.
 
Seminarium e-learning (2 h):
Semestr 7/8 
1. Choroba refluksowa przełyku (objawy kliniczne, metody rozpoznawania, ocena wyników badań, rozpoznawanie – endoskopia, RTG, 24-godzinna pH metra i impedancja przełykowa, manometria, metody leczenia farmakologicznego, powikłania i ich leczenie).
2. Zmiany ogniskowe w trzustce (torbiele, zmiany lite -rodzaje, objawy kliniczne, rozpoznawanie, leczenie), Rak trzustki (objawy
kliniczne, rozpoznawanie – badania laboratoryjne i obrazowe : USG, TK, EUS, MRCP, ECPW, zasady leczenia).

W2, W26, W3, W9, U1, U17, U18, U19, U20, U21, U22, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U35, U36, U38, U4, U42, U49, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning seminar
5.

Endokrynologia i choroby metaboliczne
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 9/10
 
ENDOKRYNOLOGIA (5 h)
 
1. Ostre stany w endokrynologii.
2. Zapalenia tarczycy – podział (ostre, podostre, przewlekłe), przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie
lecznicze.
3. Genetyka chorób endokrynologicznych.
4. Wole proste i wole guzkowe - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
 
CHOROBY METABOLICZNE (5h)
 
1. Terapia cukrzycy typu 1. Ostre powikłania cukrzycy.
2. Choroby spichrzeniowe – pacjent z chorobą Gauchera.
3. Cukrzyca typu 2 – diagnostyka i leczenie. Leczenie zaburzeń lipidowych towarzyszących cukrzycy.
4. Cukrzyca wikłająca ciążę.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (25 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 9/10
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale endokrynologii lub chorób metabolicznych oraz pozostających w kontroli poradni
przyklinicznej. Zajęcia obejmują: badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie
postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego w poszczególnych jednostkach chorobowych.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
ENDOKRYNOLOGIA:
 
Choroby podwzgórza i przysadki:
1. Diagnostyka chorób podwzgórza i przysadki – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji przysadki, badania
obrazowe.
2. Guzy przysadki – podział (mikro-, makrogruczolaki, guzy czynne i nieczynne hormonalnie), objawy kliniczne,
diagnostyka, postępowanie lecznicze:
• akromegalia - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze;
• choroba Cushinga - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze;
• prolaktinoma - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze Hiperprolaktynemia – diagnostyka różnicowa.
3. Moczówka prosta – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
4. SIADH – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
5. Niedoczynność przysadki – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
6. Zespół pustego siodła.
 
Choroby przytarczyc:
 
1. Nadczynność przytarczyc – przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
2. Niedoczynność przytarczyc - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
 
Choroby nadnerczy:
1. Diagnostyka chorób nadnerczy – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji nadnerczy, badania obrazowe.
2. Guzy nadnerczy – podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Incydentaloma nadnerczy - objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
4. Zespół Cushinga – hiperkoryzolemia - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
5. Zespół Conna – hiperaldosteronizm pierwotny - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
6. Pheochromocytoma - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
7. Niedoczynność nadnerczy - objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie, postępowanie lecznicze.
8. Wrodzony przerost nadnerczy – podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
9. Rak nadnerczy. Hiperandrogenemia, hirsutyzm - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, różnicowanie postępowanie lecznicze. Guzy neuroendokrynne - podział, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
 
Zespoły wielogruczołowe:
1. Zespoły niedoczynności wielogruczołowej.
2. Zespoły mnogich nowotworów układu wydzielania wewnętrznego.
 
CHOROBY METABOLICZNE:
 
1. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 1 - diagnostyka i leczenie. Terapia kwasicy ketonowej.
2. Intensywna insulinoterapia w cukrzycy typu 1.
3. Świeżo rozpoznana cukrzyca typu 2 –diagnostyka i leczenie.
4. Intensyfikacja leczenia w cukrzycy typu 2. Prewencja sercowo-naczyniowa jako priorytet terapeutyczny.
5.Metody monitorowania glikemii. Samokontrola cukrzycy.
6. Powikłania makro- i mikronaczyniowe cukrzycy.
7. Cukrzyca etiologiczna diagnostyka i leczenie.
8. Diagnostyka i leczenie otyłości.
9. Diagnostyka zaburzeń lipidowych i leczenie zaburzeń lipidowych (formy mono i wielogenowe).
10. Zasady rozpoznawania i leczenia hiperurykemii i dny moczanowej.
11. Obraz kliniczny i leczenie osteoporozy.
 
Wykłady e-learning (4 h ):
 
Semestr 9/10
 
1. Diagnostyka chorób tarczycy – objawy kliniczne, laboratoryjna ocena funkcji tarczycy, badania obrazowe, biopsja tarczycy.
2. Nadczynność, niedoczynność tarczycy - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Tarczyca a ciąża – suplementacja jodu u kobiet w ciąży; odrębności objawów klinicznych, diagnostyki i postępowania u kobiet z chorobami tarczycy terapeutycznego u kobiet ciężarnych z zaburzeniami funkcji tarczycy.
4. Rak tarczycy.
 
Seminarium e-learning (7 h ):
 
Semestr 9/10
 
ENDOKRYNOLOGIA (4 h):
1. Ostre stany w endokrynologii.
2. Zapalenia tarczycy – podział (ostre, podostre, przewlekłe), przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
3. Genetyka chorób endokrynologicznych.
4. Wole proste i wole guzkowe - przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, postępowanie lecznicze.
 
CHOROBY METABOLICZNE (3 h):
1. Podział cukrzycy i kryteria jej rozpoznania.
2. Przewlekłe powikłania cukrzycy.
 

W1, W10, W2, W25, W26, W3, W31, W32, W33, W4, W5, U1, U10, U11, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U31, U32, U36, U38, U4, U42, U44, U45, U47, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning lecture, e-learning seminar
6.

Nefrologia
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 9/10 (5 h)
 
1. Fizjologiczne podstawy powstawania moczu.
2. Glukoneogeneza w nerkach.
3. Endokrynna czynność nerek.
4. Bilans płynów w ustroju.
5. Równowaga kwasowo-zasadowa.
6. Choroby kłebuszków nerkowych.
7. Ostre uszkodzenie nerek.
8. Przewlekła choroba nerek.
9. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenia nerek.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (25 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 9/10
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale nefrologii oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Zajęcia obejmują: badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego u pacjentów z chorobami nerek i dróg moczowych, w szczególności z chorobami kłębuszków nerkowych, ostrym uszkodzeniem nerek, przewlekłą chorobą nerek, cewkowo-śródmiąższowym zapaleniem nerek, zakażeniami układu moczowego, nowotworami układu moczowego, oraz z problematyką wdrażania i prowadzenia leczenia nerkozastępczego.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
1. Laboratoryjne wykładniki chorób nerek: zmiany w badaniu ogólnym moczu, białkomocz, (mikro)albuminuria,
krwiomocz, zmiany w badaniach biochemicznych krwi.
2. Zespół nerczycowy i zespół nefrytyczny: definicje, przyczyny.
3. Diagnostyka różnicowa krwiomoczu.
4. Pierwotne kłębuszkowe zapalenia nerek: podział, objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie.
5. Choroby kłębuszków nerkowych w schorzeniach ogólnoustrojowych (glomerulopatie wtórne):
• cukrzycowa choroba nerek;
• skrobiawica nerek: pierwotna i wtórna w przebiegu przewlekłych stanów zapalnych;
• nefropatia toczniowa;
• nefropatia szpiczakowa;
• kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu ukladowego zapalenia naczyń;
• kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu chorób nowotworowych;
• kłębuszkowe zapalenie nerek w przebiegu infekcji (HBV, HCV, HIV).
6. Ostre uszkodzenie nerek: definicja, przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie.
7. Przewlekła choroba nerek: definicja, klasyfikacja, przyczyny, objawy kliniczne, diagnostyka i leczenie w poszczególnych stadiach choroby.
8. Uszkodzenie nerek w przebiegu nadciśnienia tętniczego.
9. Podstawy leczenia zaburzeń wodno-elektrolitowych i gospodarki kwasowo-zasadowej.
10. Podstawy leczenia nerkozastępczego: hemodializa, dializa otrzewnowa, przeszczepianie nerek:
• wskazania;
• wybór metody, kwalifikacja;
• powikłania;
• leczenie immunosupresyjne po przeszczepie nerki.
11. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenie nerek: objawy kliniczne, diagnostyka, leczenie i rokowanie:
• ostre;
• przewlekłe;
• infekcyjne;
• polekowe;
• nefropatia zaporowa, kamica nerkowa.
12. Zakażenia układu moczowego.
13. Nowotwory ukladu moczowego.
14. Torbiele nerek:
• torbiele proste;
• zwyrodnienie wielotorbielowate nerek.
 
Wykłady e-learning (1 h ):
 
Semestr 9/10
 
1. Ostre uszkodzenie nerek

W1, W12, W13, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W25, W26, W29, W3, W30, W31, W32, W33, W34, W35, W36, W37, W4, W5, W8, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U38, U39, U4, U46, U47, U48, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning lecture
7.

Reumatologia z Alergologią
 
Seminaria (grupy 18 osobowe):
 
Semestr 9/10 (5 h)
 
1. Podstawy patofizjologii, epidemiologii, obraz kliniczny, zasady leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów,
spondyloartropatii zapalnych.
2. Podstawy patofizjologiczne, epidemiologia, obraz kliniczny oraz leczenie układowych chorób tkanki łącznej (toczeń
rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie wielomięśniowe, zespół Sjögrena).
3. Rozpoznawanie zapalenia stawów. Różnicowanie zmian zapalnych, zwyrodnieniowych, przeciążeniowych w narządzie ruchu.
4. Symptomatologia i diagnostyka najważniejszych schorzeń alergicznych: znaczenie wywiadu, testów skórnych, prób
prowokacyjnych, badań laboratoryjnych i badań czynnościowych układu oddechowego, jak również najważniejsze
pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne.
5. Główne mechanizmy nadwrażliwości alergicznej i niealergicznej, przykłady jednostek chorobowych związanych z tymi mechanizmami oraz zalecane testy diagnostyczne.
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (25 h) w 2 osobowych grupach:
 
Semestr 9/10
 
W trakcie ćwiczeń student aktywnie uczestniczy w procesie diagnostyczno - terapeutycznym pacjentów
hospitalizowanych w oddziale reumatologii oraz pozostających w kontroli poradni przyklinicznej. Zajęcia obejmują:
badanie podmiotowe i przedmiotowe, rozpoznawanie objawów, planowanie postępowania diagnostycznego, interpretacja wyników badań dodatkowych, diagnostyka różnicowa, wybór optymalnej metody postępowania leczniczego u pacjentów z chorobami reumatologicznymi i alergiami.
 
Zagadnienia szczegółowe:
 
REUMATOLOGIA:
1. Badania laboratoryjne w diagnostyce zapalnych chorób narządu ruchu, układowych chorób tkanki łącznej, zapaleń
naczyń.
2. Diagnostyka obrazowa w chorobach narządu ruchu - badania RTG, USG, rezonans magnetyczny, densytometria.
3. Patofizjologia, obraz kliniczny układowych zapaleń naczyń.
4. Obraz kliniczny, profilaktyka, leczenie dny stawowej.
5. Obraz kliniczny, diagnostyka, profilaktyka i leczenie osteoporozy.
6. Najczęstsze zmiany przeciążeniowe w narządzie ruchu – obraz kliniczny, leczenie.
 
ALERGOLOGIA:
1. Patofizjologia i symptomatologia podstawowych mechanizmów nadwrażliwości
2. Diagnostyka i leczenie głównych schorzeń alergicznych:
- alergiczny nieżyt nosa
- astma
- atopowe i kontaktowe zapalenia skóry
- pokrzywka
- alergiczne choroby oczu
- obrzęk naczynioruchowy
- choroba posurowicza
- reakcja anafilaktyczna
- nadwrażliwość na leki i jady owadów błonkoskrzydłych oraz na pokarmy.
3. Najważniejsze pierwotne niedobory odporności, w tym zespoły autozapalne.
 
Seminarium e-learning (6 h ):
 
Semestr 9/10
 
REUMATOLOGIA (3 h):
1. Rozpoznawanie zapalenia stawów.
2. Różnicowanie zmian zapalnych, zwyrodnieniowych, przeciążeniowych w narządzie ruchu.1. Ostre stany w endokrynologii.
 
ALERGOLOGIA (3 h):
1. Główne mechanizmy nadwrażliwości alergicznej i niealergicznej, pozna przykłady jednostek chorobowych związanych z tymi mechanizmami oraz zalecane testy diagnostyczne
 

W1, W2, W26, W3, W4, W42, W43, W44, W45, U1, U17, U18, U24, U25, U26, U29, U3, U30, U38, U4, U42, U46, U5, U6, U7, U8, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 classes, seminar, e-learning seminar
8.

Diagnostyka laboratoryjna


Seminarium 1 (4 godziny): 


1. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu odpornościowego. Interpretacja wyników laboratoryjnych, analiza przypadków klinicznych.
2. Diagnostyka laboratoryjna chorób trzustki i przewodu pokarmowego. Interpretacja wyników laboratoryjnych, analiza przypadków klinicznych.


Seminarium 2 (5 godzin):


1. Biochemia kliniczna chorób nerek. Laboratoryjna ocena czynności nerek - interpretacja wyników, analiza przypadków klinicznych.
2. Diagnostyka zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej. Interpretacja wyników laboratoryjnych, analiza przypadków klinicznych.


Semestr 7/8, 9/10

W26, W3, U3, K9 seminar
9.

Praktyczne nauczanie kliniczne
 
Ćwiczenia przy łóżku pacjenta (240 h) w 2-osobowych grupach:
 
Semestr 11/12 (240 h)
 
Czynne uczestnictwo studentów w pracy zespołów medycznych i opiece nad chorymi mające na celu praktyczne
przygotowanie do wykonywania pracy lekarza w zakresie profilaktyki, diagnostyki i postępowania terapeutycznego u
pacjentów ze schorzeniami internistycznymi.
 
Zajęcia w poszczególnych jednostkach:
 
1. Katedra Chorób Wewnętrznych i Gerontologii
2. II Katedra Chorób Wewnętrznych
3. Klinika Chorób Wewnętrznych i Medycyny Wsi
4. Klinika Reumatologii i Immunologii
5. Katedra Chorób Metabolicznych
6. Klinika Gastroenterologii i Hepatologii
7. Klinika Toksykologii
8. Katedra Endokrynologii
9. Katedra Hematologii
11. Katedra Nefrologii
12. I Klinika Kardiologii i Elektrokardiologii Interwencyjnej oraz Nadciśnienia Tętniczego
13. II Klinika Kardiologii
14. Klinika Chorób Seca i Naczyń
15. Klinika Choroby Wieńcowej i Niewydolności Serca
16. Klinika Kardiologii Interwencyjnej
17. Klinika Elektrokardiologii

W1, W10, W11, W12, W13, W14, W15, W17, W18, W19, W2, W20, W21, W22, W23, W24, W25, W26, W27, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U10, U11, U12, U13, U14, U15, U16, U17, U18, U19, U2, U20, U21, U22, U23, U24, U25, U26, U27, U28, U29, U3, U30, U31, U32, U33, U34, U35, U36, U37, U38, U39, U4, U40, U41, U42, U43, U44, U5, U51, U6, U7, U8, U9, K1, K10, K11, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9 clinical classes
10.

Choroby rzadkie
Seminaria (grupy 18 osobowe):
Semestr 9/10 (5 h)
Metody diagnostyczne i terapeutyczne chorób rzadkich
CHOROBY RZADKIE W ENDOKRYNOLOGII
CHOROBY RZADKIE W GASTROENTEROLOGII
CHOROBY RZADKIE W IMMUNOLOGII
CHOROBY RZADKIE W KARDIOLOGII
CHOROBY RZADKIE METABOLICZNE
CHOROBY RZADKIE W NEFROLOGII

W2, W26, U3, U31 seminar

Course advanced

Semester 5

Teaching methods :

case study, classes / practicals, demonstration, discussion, OSCE examination, e-learning, case study method, seminar, lecture with multimedia presentation, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego

Activities Examination methods Credit conditions
classes OSCE examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego przygotowania do ćwiczeń i seminariów). W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Po 5-tym semestrze wspólne zaliczenie (w formie testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego OSCE-1) z Chorób Wewnętrznych, Pediatrii, Chirurgii, Ginekologii i Położnictwa, oraz Laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych. Zintegrowany test wielokrotnego wyboru składa się ze 120 pytań, z czego 30 przypada na pytania z chorób wewnętrznych, a ponadto po 30 pytań z zakresu Propedeutyki Pediatrii, Chirurgii i Ginekologii.Egzamin praktyczny OSCE-1 składa się z 13 stacji (3 stacje z wywiadem, 2 z badaniem fizykalnym dorosłych, 1 z EKG, 2 z osłuchiwania serca i płuc,1 pediatryczna, 2 chirurgiczne, 2 ginekologiczne). Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu oraz pozytywne zaliczenie 60% z wszystkich stacji OSCE-1, przy czym bezwzględnie muszą być zaliczone 2 stacje z wywiadem. W drugim terminie zaliczenie w formie ustnej jest przeprowadzane przez egzaminatorów wyznaczonych przez koordynatora przedmiotu.
e-learning lecture oral examination, test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.

Semester 6

Teaching methods :

case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego

Activities Examination methods Credit conditions
seminar OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
classes OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku. Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania

Semester 7, Semester 8

Teaching methods :

case study, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, exercises in the outpatient clinic, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego

Activities Examination methods Credit conditions
seminar OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania.Ponadto do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu jednokrotnego wyboru, obejmującego materiał z semestrów 6/7/8:test składa sie z 40 pytań, do każdego pytania przygotowanych jest 5 odpowiedzi , z których tylko jedna jest prawidłowa.
classes OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania.Ponadto do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów z testu jednokrotnego wyboru, obejmującego materiał z semestrów 6/7/8:test składa sie z 40 pytań, do każdego pytania przygotowanych jest 5 odpowiedzi , z których tylko jedna jest prawidłowa.
e-learning lecture oral examination, test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.
e-learning seminar test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.

Semester 9, Semester 10

Teaching methods :

case study, brainstorm, classes / practicals, clinical classes, demonstration, discussion, OSCE examination, e-learning, problem solving method, case study method, group work, seminar, lecture with multimedia presentation, PBL Problem Based Learning, mentoring, exercises in the outpatient clinic, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, demonstration and exercise classes on rare syndromes

Activities Examination methods Credit conditions
seminar OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
classes OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (forma oceniania ciągłego, w tym: przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, umiejętności krytycznej analizy informacji, stosunku do chorego i personelu, umiejętności współpracy w grupie) W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych z 5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich. Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminy w drugim terminie w formie egzaminu ustnego. Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania
e-learning lecture oral examination, test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.
e-learning seminar test Do zaliczenia zajęć w formie e-learning konieczne jest zapoznanie się z przygotowanymi materiałami i poprawna odpowiedź na pytania kontrolne.

Semester 11, Semester 12

Teaching methods :

case study, clinical classes, discussion, case study method, group work, PBL Problem Based Learning, practical classes, mentoring, tutoring, ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego, demonstration and exercise classes on rare syndromes

Activities Examination methods Credit conditions
clinical classes booklet of practical skills, OSCE examination, oral examination, classroom observation, test Obecność i aktywność na zajęciach (forma oceniania ciągłego) potwierdzona przez Lekarza nadzorującego praktyczne nauczanie kliniczne w danej jednostce w dzienniczku umiejętności praktycznych. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności - konieczność odrobienia nieobecności w sposób ustalony z asystentem prowadzącym zajęcia. Egzamin testowy na VI roku jest organizowany przez Koordynatora przedmiotu. Testu jednokrotnego wyboru składa się ze 100 pytań z chorób wewnętrznych ,5 odpowiedziami do wyboru – jedna prawidłowa, zaliczenie uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Egzamin ustny na VI roku, w tym z elementami praktycznymi - wg wyniku losowego przydziału Egzaminatorów (Kierownicy Klinik internistycznych) - losowanie organizuje Starosta Roku w porozumieniu z Koordynatorem przedmiotu i Starostami Grup studenckich.Egzaminatorzy przeprowadzają także egzaminu w drugim terminie w formie egzaminu ustnego Egzamin praktyczny OSCE-2 na VI roku.Warunkiem zaliczenia Obiektywnego Standaryzowanego Egzaminu Klinicznego (OSCE) dla studentów 6 roku jest zaliczenie przynajmniej 9 z 12 zadań w tym pozytywne zaliczenie co najmniej 2 z 4 zadań z zakresu umiejętności miękkich (stacje numer 1,5b,6,7). OSCE oparty jest o demonstrację 12 umiejętności na 9 stacjach. Stacje to 1. Wywiad pediatryczny 2. Badanie fizykalne ogólne 3. Umiejętność tworzenia dokumentacji medycznej 4. Całościowa konsultacja lekarska 5. 5a- Zaawansowane Zabiegi Resuscytacyjne (ALS), 5b -Zarządzanie Zespołem Terapeutycznym (CRM) 6. Wyzwania komunikacyjne 7. Przekazywanie informacji 8. Umiejętności techniczne I (8 a. Basic Life Support (BLS) 8b. inne umiejętność) 9. Umiejętności techniczne II (dwie umiejętności) Na każdą stację student ma 15 minut. Jeśli na danej stacji są dwa zadania osoba zdająca może ten czas dowolnie podzielić pomiędzy poszczególne zadania Dzienniczek umiejętności praktycznych.Złożenie potwierdzenia uzyskania umiejętności praktycznych w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego”

Additional info

Ćwiczenia przy łóżku chorego: badanie pacjentów, planowanie i referowanie problemu diagnostycznego, ustalanie badań dodatkowych oraz propozycje terapii poszczególnych jednostek chorobowych.

 

Entry requirements

Pozytywny wynik egzaminu i zaliczenia z przedmiotów: Patologia, Wstęp do nauk klinicznych.

Warunkiem dopuszczenia do zajęć klinicznych, odbywających się w semestrze 6 i następnych jest łączne spełnienie obu poniższych warunków:

- pozytywne zaliczenie zintegrowanego testu po 5 semestrze wspólnego dla przedmiotów: choroby wewnętrzne, pediatria, chirurgia i laboratoryjne nauczanie umiejętności klinicznych

- pozytywne zaliczenie umiejętności praktycznych w formie zintegrowanego egzaminu OSCE po 5 semestrze, obejmującego stacje z umiejętności komunikacyjnych, badania fizykalnego oraz dedykowane stacje, w tym pediatryczne i chirurgiczne

Literature

Obligatory
  1. Interna Szczeklika 2024. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2024
  2. Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
  3. Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z, Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
  4. Interna Szczeklika - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków,
  5. Diagnostyka bakteriologiczna. Red. E.M. Szewczyk, Wyd. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
Optional
  1. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne-278