pl en

Kierunek Neurologopedia z elementami audiofonologii

2023/24, podyplomowe, stacjonarne

Informacje podstawowe

Jednostka organizacyjna: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum, Ośrodek ds. kształcenia podyplomowego na Wydziale Lekarskim UJ CM
Nazwa kierunku: Neurologopedia z elementami audiofonologii
Poziom: podyplomowe
Forma: stacjonarne
Język studiów: polski

Program

Klasyfikacja ISCED: 0915
Liczba semestrów: 3

 

Opis programu i efekty uczenia się

Studia w pełni przygotowują logopedów do wykonywania zawodu neurologopedy (kod: 229403), którego kompetencje (wiedza) i umiejętności (sprawności zawodowe) umożliwiają przeprowadzanie pełnej diagnozy zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego, wynikających ze zmian zachodzących w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. Dodatkowo studia przygotowują do wykonywania pogłębionej diagnozy zaburzeń mowy o charakterze audiofonologicznym, tj. wynikających z problemów otolaryngologicznych, foniatrycznych, audiologicznych.

Zdobywane podczas studiów kompetencje i umiejętności neurologopedyczne i audiofonologiczne wynikają wprost ze Standardów postępowania logopedycznego (Grabias, Panasiuk, Woźniak 2015 r.) – uznanego w całej Polsce zestawu wzorcowych scenariuszy postępowania logopedycznego, w tym neurologopedycznego i audiofonologicznego. Ścisłe powiązanie efektów kształcenia studiów z treścią Standardów pozwoli absolwentom prowadzić diagnozę i terapię neurologopedyczną i/lub audiofonologiczną zaburzeń mowy związanych z: niewykształconą kompetencją językową, zaburzeniami sprawności realizacyjnych, rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych. Tym samym podczas studiów są przekazywane treści umożliwiające wykonywanie diagnoz i prowadzenie terapii neurologopedycznej noworodków i wcześniaków, dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, młodzieży, dorosłych, osób w wieku senioralnym, starzejących się fizjologicznie i dementywnie oraz znajdujących się w stanie paliatywnym, dotkniętych chorobami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym zaburzeniami psychicznymi oraz problemami otolaryngologicznymi, foniatrycznymi, audiologicznymi, tj. audiofonologicznymi.

Profil studiów jest zgodny z ogólnoeuropejskimi trendami wynikającymi z ustaleń IALP-u – Międzynarodowego Stowarzyszenia Logopedów i Foniatrów (International Associations of Logopedics and Phoniatrics) i CPLOL-u – Komitetu Stałej Łączności Ortofonistów/Logopedów Unii Europejskiej (Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopèdes de l’Union Européenne), a dotyczącymi przede wszystkim: poszerzania obszaru poszukiwań badawczych i praktyki wykonywania zawodu o rejony wykraczające poza terapię dotyczącą tylko mówienia i rozumienia, włączania w refleksję neurologopedyczną komunikacji niewerbalnej i społecznych uwarunkowań zachowań językowych, w tym czynnika „jakości życia”. Stąd tak duży nacisk w programie studiów na tzw. neurologopedię przypadków ciężkich i treści stricte medyczne. By nadążyć za europejskimi standardami, studia oferują: transdyscyplinarne, homogeniczne ujęcie treści z zakresu audiologii, foniatrii i otolaryngologii, co pozwoliło utworzyć spójny blok audiofonologiczny, nowatorskie ujęcie problematyki gerontologopedycznej, m.in. poprzez zunifikowanie treści geriatrycznych z psychiatrycznymi, włączeniem do programu studiów, co znajduje odzwierciedlenie w efektach kształcenia, zupełnie nowych, obszernych zakresowo treści, tj. elementów neonatologopedii, logopedii paliatywnej oraz zagadnień mowy osób dotkniętych autyzmem, dużą liczbę godzin dydaktycznych z zakresu neuroobrazowania strukturalnego i czynnościowego, położenie zdecydowanie większego nacisku na treści praktyczne w zakresie zagadnień z patologicznej niepłynności mówienia.

Kierownik studiów: dr hab. Jerzy Tomik | j.tomik@uj.edu.pl

Obsługa administracyjna: mgr Anna Nawrot | anna.nawrot@uj.edu.pl

Szczegółowe informacje dostępne na stronie: Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego (uj.edu.pl)

 

Przedmiot Liczba godzin Punkty ECTS Forma weryfikacji Obligatoryjność Blok
Lingwistyczne podstawy neurologopedii
Dane przedmiotu
ćwiczenia : 12 godz.
wykład : 18 godz.
punkty ECTS: 6
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
ćwiczenia: 12
wykład: 18
6 zaliczenie O Os
Neurologia
Dane przedmiotu
wykład : 32 godz.
ćwiczenia : 20 godz.
punkty ECTS: 10
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
wykład: 32
ćwiczenia: 20
10 zaliczenie O Os
Psychiatria i geriatria
Dane przedmiotu
wykład : 16 godz.
ćwiczenia : 18 godz.
punkty ECTS: 6
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
wykład: 16
ćwiczenia: 18
6 zaliczenie O Os
Zaburzenia zmysłu słuchu i równowagi, narządu głosu oraz połykania
Dane przedmiotu
ćwiczenia : 32 godz.
wykład : 30 godz.
punkty ECTS: 12
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
ćwiczenia: 32
wykład: 30
12 zaliczenie O Os
Staż kliniczny
Dane przedmiotu
praktyka : 40 godz.
punkty ECTS: 7
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
praktyka: 40
7 zaliczenie O Os
Neurologopedia dziecięca i neonatologopedia
Dane przedmiotu
ćwiczenia : 38 godz.
wykład : 36 godz.
punkty ECTS: 14
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
ćwiczenia: 38
wykład: 36
14 zaliczenie O Os
Seminarium dyplomowe
Dane przedmiotu
seminarium : 30 godz.
punkty ECTS: 9
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
seminarium: 30
9 zaliczenie O Os
Neurologopedia osób dorosłych z gerontologopedią i elementami logopedii paliatywnej
Dane przedmiotu
wykład : 14 godz.
ćwiczenia : 34 godz.
punkty ECTS: 10
Forma weryfikacji: zaliczenie
Blok: obowiązkowy do zaliczenia w toku studiów
wykład: 14
ćwiczenia: 34
10 zaliczenie O Os